مقالات کاربردی جوجه ساز

مشخصات مرغ مرندی اصیل

مرغ و خروس مرندی که یکی از معدود نژادهای اصیل مرغ ایرانی است، بومی شهرستان مرند آذربایجان شرقی، می باشد. این نژاد دو منظوره با تخمگذاری و وزن گیری بالا از گونه های محبوب و با صرفه اقتصادی بالا است. مرغ و خروس نژاد مرندی بومی شهرستان مرند، واقع در استان آذربایجان شرقی میباشند. این نژاد رو به انقراض، در سال های گذشته توسط یکی از اهالی این شهرستان به نام آقای کاظمی، جمع آوری شده و برای احیای این نژاد تلاش هایی از سوی فرد مذکور صورت گرفته است. در زبان ترکی به این گونه از مرغ و خروس، نژاد قَرَه سی میگویند. همانطور که مشخص است، نام این نژاد نیز برگرفته از زیستگاه پرنده میباشد. متاسفانه فعالیت به خصوصی از جانب مسئولان برای معرفی این نژاد صورت نپذیرفته و مرغ مرندی فقط در شهرهای غربی کشور شناخته شده است. طبق تحقیقات انجام شده، پیدایش این نژاد منحصر به فرد، به قرن شانزدهم میلادی باز میگردد.

مرغ مرندی اصیل

مرغ و خروس مرندی دارای مشخصه های ظاهری متفاوتی است که با مشاهده آنها شما میتوانید به اصیل بودن نژاد پی ببرید. در صورتی که هر کدام از مشخصات گفته شده در پرنده وجود نداشته باشد، مرغ و خروس مد نظر دورگه مرندی محسوب خواهند شد. از مشخصه های اصلی مرغ مرندی اصیل، پرهای سیاه و یکنواخت این نژاد است. تمام جثه این پرنده از پرهای سیاه رنگ و متراکم پوشیده شده است. مشاهده هرگونه رنگ دیگری مانند سفید، قهوه ای، حنایی و … دلیل بر ناخالصی مرغ و خروس می باشد. پرهای نژاد مرندی در زیر نور فتاب، انعکاسی سبز رنگ دارد. پر سیاه رنگ این نژاد سبب شده تا نور خورشید را بیشتر جذب کرده و تحمل آب و هوای بسیار سرد را نیز داشته باشد. در دو طرف سر پرنده و در قسمت گوش ها، پرها کمی به سمت بالا رفته و باعث جذابیت ظاهر این پرنده خاص شده اند.

مرغ اصیل مرندی، نسبت به مرغ های بومی ریز نقش تر است. بال های جمع و جور، دم بسیار کوچک و پاهای کوتاه مرغ سبب شده تا جثه ای کوچک داشته باشد. البته این نژاد سنگین وزن است. خروس های مرندی، دم بزرگتری نسبت به مرغ مرندی داشته اما باز هم این دم، به اندازه باقی نژاد ها بلند نیست. از دیگر مشخصه های زیبای نژاد مرندی، پاهای پوشیده از پر در آنها است. پاهای این پرنده تماما از پر پوشیده شده و فقط در قسمت پنجه کمی قابل مشاهده است. دقت داشته باشید که این پرها بسیار متراکم بوده و پای پرنده را از سرما و آسیب محافظت می کنند. پرهای پای نژاد مرندی سبب شده تا به عنوان یکی از مرغ و خروس های زینتی مورد استفاده قرار گیرد. منقار این نژاد دارای دو رنگ کرم و مشکی است. به این صورت که ابتدای نوک کرم رنگ بوده و در ادامه با رنگ سیاه ادغام میگردد. از دیگر مشخصات تشخیص اصیل بودن نژاد مرندی، تاج و ریش این پرنده می باشد. مرغ و خروس مرندی عمدتا تاج کوچک و قرمز رنگی دارند و همچنین پوست اطراف چشمان این نژاد، قرمز است.

مرغ مرندی اصیل

مرغ مرندی ریش ندارد اما خروس در این نژاد، یا ریش بسیار کوچکی در زیر منقار خود داشته و یا به طور کلی فاقد ریش خواهد بود. نکته قابل توجه دیگر در زمان خرید نژاد مرندی، دقت به رنگ لاله گوش آن ها است. لاله گوش در این نژاد به رنگ سفید بوده و تنها گاهی اوقات، خروس های مرندی با لاله گوش قرمز رنگ نیز یافت میشوند. جوجه مرندی، دارای پرهای مشکی در پشت کمر و پرهای خاکستری رنگ در قسمت زیر سینه است. این پرها به مرور زمان تیره تر شده و کاملا به رنگ سیاه زغالی تبدیل میشوند. نوک جوجه مرندی نیز به رنگ خاکستری تیره و یا کرم است. همانطور که گفته شد، نژاد مرندی در شهرستان کوهستانی مرند در غرب کشور، پیدایش یافته است. این شهرستان بسیار سردسیر بوده و زمستان های بسیار سردی دارد. پیدایش این گونه در این شهر، باعث شده تا با آب و هوای مختلف سازگار باشد.

تخم نطفه دار مرغ مرندی و انواع مرغ های پرورشی و زینتی را میتوانید به راحتی از شرکت جوجه ساز خریداری نمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *