مقالات آموزش پرورش انواع طیور و پرنده زینتی, مقالات کاربردی جوجه ساز

ساخت آبخوری و دانخوری برای پرنده در منزل

آبخوری و دانخوری پرنده

گاهی برای پرورش پرنده در خانه نیازی به خرید تجهیزات گران قیمت نیست و با استفاده از وسایل دور ریختنی و بلااستفاده موجود در خانه نیز می توان این وسایل را تهیه نمود. در این مقاله شما را با روش ساخت خانگی آبخوری و دانخوری برای انواع پرندگان مانند مرغ ، بلدرچین ، بوقلمون ، غاز ، اردک و … آشنا خواهیم ساخت. معمولا در اکثر روستا ها مرغ و اردک و غاز پرورش داده می شود و اغلب افراد روستا از وسایل بلااستفاده مانند سطل، بشقاب، کاسه، لوله pvc و … برای این منظور استفاده می کنند و ما نیز به تبعیت از همین افراد با تجربه، شما را در ساخت یک آبخوری و دانخوری خوب و البته حرفه ای راهنمایی خواهیم کرد.

شما با استفاده از تمام وسایلی که فکر می کنید به درد بخور هستند می توانید یک دانخوری خوب برای پرندگانتان بسازید. قابل توجه در اینجا اندازه سوراخ دانخوری ها می باشد. چون قراراست شما مقدار دان زیادی را دورن دانخوری ها بریزید بنابراین باید دهانه قابل دسترس برای پرنده را طوری برش دهید که فقط سر پرنده درون قرار بگیرد. با این کار هم از اتلاف بیشتر جلوگیری می شود و هم اینکه از افتادن پرنده ها درون ظرف های دانخوری جلوگیری خواهید کرد.نکته دیگری که در طراحی دانخوری ها باید مد نظر قرار دهید مربوظ به ظرفیت دانخوری و محل قرار گیری آن می باشد. حتما باید وسایل مورد استفاده از ظرفیت های بالایی برخوردار باشد تا دان مورد نیاز برای چندین روز را در خود جای دهد و هم چنین دانخوری ها را باید در زیر سایه بان یا مکانی سر بسته قرار دهید تا از نور خورشید در امان باشد. چون این دو عامل باعث فاسد شدن دان ها میشود.

آبخوری و دانخوری پرنده

همانطور که در تصاویر بالا نیز مشاهده می فرمایید برای ساخت دانخوری ها از ظرف، سطل ، لوله pvc و .. استفاده شده است و نکته قابل توجهی که در مورد همه این دانخوری های بالا قابل دریافت است، ارتفاع آنها از سطح زمین است. ارتفاع آنها باید طوری تنظیم شود که نه زیاد بالا باشد و نه زیاد پایین، چون اگر زیاد بالا باشد پرنده برای خوردن دان فشار زیادی را تحمل خواهد کرد و اگر ارتفاع آن هم سطح با سطح زمین باشد پرنده ها برای خوردن دان مدام باید گردنشان را خم کنند که این مورد نیز می تواند مشکلاتی را برای آنها به وجود بیاورد. برای ساخت آبخوری نیز می توانید از همان وسایل بالا کمک بگیرید با این تفاوت که ظروف مورد استفاده حتما باید از جنس پلاستیک باشد، چون ظروف فلزی به خصوص ظروف آهنی قابلیت زنگ زدگی را داشته و احتمال انتقال بیماری را در پرنده افزایش می دهد. اگر در تصاویر زیر نیز دقت کنید خواهید فهمید که اکثرا از وسایل پلاستیکی برای این منظور استفاده شده است.

نکته دیگری که در مورد ظرف های پلاستیکی بدانید اینست که ظروف پلاستیکی در فصول گرم یا سرد سال دما را کمتر به خود جذب کرده و آب برای زمان های بیشتری قابل استفاده خواهد بود. در مورد آبخوری ها نیز باید موارد گفته شده در مورد دانخوری ها را رعایت کنید. فاصله از سطح زمین باید متناسب با اندازه پرنده رعایت شود. هم چنین از وسایل پلاستیکی تمیز و محکم استفاده کنید تا در صورت وارد آمدن ضربه توسط پرندگان دچار شکستگی نشود و محیط را آلوده ننماید. برای ساخت آبخوری بهترین گزینه بطری نوشابه میباشد، چون هم از استحکام بالایی برخوردار است و هم قابلیت قرار گیری در هر مکانی را دارد.

آبخوری و دانخوری پرنده

عرضه و فروش تخم نطفه دار انواع طیور توسط شرکت جوجه ساز با بهترین کیفیت و تضمین نطفه دهی بالا. امکان ارسال به سراسر ایران 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *