دسته‌بندی نشده

بیماری تنفسی طوطی کاکادو

بیماری تنفسی طوطی کاکادو

التهاب نای و تنگی نای ظاهراً بیشتر در مک کاو و طوطی های کاکادو کاکل زرد اتفاق میافتد، شیوع بیشتر در این گونه ها احتمالاً به خاطر تنگ شدن نای به سمت محل دو شاخه شدن است. التهاب نای و تنگی نای در اکثر موارد در اثر کار گذاری نامناسب، بزرگ بودن و سفت بودن لوله داخل نایی به وجود می آید. لوله گذاری در داخل نای هنگام انجام بیهوشی دارای اهمیت است، ولی چیزی که اهمیت بیشتری دارد این است که حباب لوله های نایی پر نشود و لوله های بدون حباب نباید طوری کارگذاری شوند که بر روی دیواره مخاطی نای فشار وارد آید. در اکثر موارد سابقهٔ کارگذاری لوله داخل نایی وجود دارد. سرفه کردن، انسداد مجاری هوایی فوقانی و تغییر صدا شایعترین علائم بالینی هستند. در رادیوگرافی تنگی نای به صورت باریک شدن حفره داخلی دیده می شود. برای تأیید تنگی نای و تشخیص التهاب نای انجام تراکئوسکوپی توصیه میگردد.

بیماری تنفسی کاکادو

اگر پرنده دچار تنگی نفس باشد، کانول گذاری در کیسهٔ هوایی باید انجام شود. اگر تورم و التهاب نای در مراحل اولیه روند بیماری تشخیص داده شود، تجویز داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و آنتیبیوتیک ها نتایج رضایت بخشی به دنبال دارد ولی اگر مورد ملاحظه قرار داده نشود منجر به تنگی نای خواهد شد. تنگی نای با برداشت ناحیه ایجاد کنندهٔ تنگی به شیوه جراحی معمولاً درمان میشود. بالون زدن به داخل نای به منظور گشاد کردن تنگی مقدور نیست چون که حلقه های نای در پرندگان کامل اند.

اگر تنگی نفس زود تشخیص داده شود و با جراحی برطرف شود عموماً پیش آگهی خوب است. انسدادهای خارج دیوارهای انای هرگونه توده ای که بر روی نای فشار وارد کند می تواند منجر به علائم انسداد مجاری هوایی فوقانی شود. شایع ترین علت این حالت بیماری گواتر در با جریگارها است، با این وجود نئوپلازیهای خارج دیوارهای نای نیز می تواند علائم مشابهی ایجاد کند. پنومونی استنشاقی و تورم و التهاب کیسه های هوایی این حالت بیشتر در جوجه ها و پرندگانی که با دست تغذیه می شوند دیده می شود و غذا به طور تصادفی وارد نای می شود و اکثراً کشنده است. با این وجود، طوطی هایی که به علل مختلف غذا بالا می آورند نیز ممکن است به این حالت مبتلا شوند. گاهاً در موارد تجویز مایعات به داخل چینه دان نیز این عارضه ایجاد شده است.

 

بیماری تنفسی طوطی

با رادیوگرافی میتوان وجود تودههای رادیو آپک را در ریه و کیسه های هوایی تأیید کرد. در موارد خفیف، افزایش ضخامت دیوارهٔ غشایی کیسه های هوایی در رادیوگرافی به صورت خطوط رادیو آپک (سفید) دیده می شود. اکثر موارد باید بستری شوند تا درمانهای بیمارستانی از جمله داروهای ضد میکروبی وسیع الطیف، بُخور و مراقبت های حمایتی انجام گردد. پیش آگهی معمولا احتیاط آمیز است. سندرم ازدیاد حساسیت بیشتر در مک کاو دیده می شود. این عارضه با یک واکنش التهابی شدید در داخل ریه ها (تورم و التهاب ریه ها) نسبت به یک ماده محرک هوازاد همراه است. عوامل محرک عبارتند از گرد و غبار پرهای سایر پرندگان، ذرات معلق مواد ضد عفونی کننده و خوشبو کننده، دود سیگار و گرد و خاک.

تخم نطفه دار انواع طوطی کاکادو وسایر طوطی سانان در شرکت جوجه ساز موجود میباشد. شما میتوانید به راحتی به تعداد کم یا زیاد سفارش خود را ثبت کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *