آموزش پرورش و جوجه کشی بوقلمون

جوجه کشی بوقلمون با دستگاه

پرورش بوقلمون

خرید تخم نطفه دار بوقلمون

نکته ای که در خرید تخمنطفه دار باید به آن توجه کنید، تازگی تخم است، زیرا احتمال جوجه ریزی، روزانه 10 درصد کاهش می یابد.
بهتر است در هنگام خرید به اندازه استاندارد تخم مرغ ها توجه کنید زیرا اگر خیلی بزرگ یا خیلی کوچک باشند میزان جوجه ریزی بسیار پایین خواهد بود.
همچنین تخم مرغ نباید شکل غیرعادی داشته باشد.

تخم نطفه دار بوقلمون

 

اگر تخم های نطفه دار مسافت های طولانی را طی کنند، میزان هچ آنها کاهش می یابد. با افزایش یا کاهش دما، رطوبت نامناسب، تکان دادن شدید در حین حمل و نقل و غیره باعث کاهش کیفیت تخم بوقلمون می شود.

محل نگهداریتخم نطفه دار باید خنک باشد، دمای ایده آل از این نظر بین 15 تا 18 درجه سانتی گراد می باشد. همچنین رطوبت آن باید بالای 55 درصد باشد. تخم مرغ ها را هر سه تا چهار ساعت یکبار بچرخانید تا از تعریق آنها جلوگیری شود.

 

آماده سازی تخم های بوقلمون

از آنجایی که تخم‌های نطفه دار در اتاقی با دمای 15 تا 18 درجه که نسبتاً مرطوب و خنک است نگهداری می‌شوند، باید به دمای اتاق منتقل شوند. دمای اتاق 24 درجه است.

توجه: دمای اتاق به هیچ وجه نباید بالاتر از 24 درجه باشد چون تخم ها عرق می کنند و برای جوجه کشی مناسب نیستند.

وقتی  تخم مرغ ها به دمای محیط رسید، آنها را در شانه قرار دهید و در دستگاه قرار دهید.

اگر پوسته تخم بوقلمون شما کثیف است قبل از قرار دادن آن در سبد و انتقال آن به دستگاه، آن را با یک مسواک خشک تمیز کنید.

دوره جوجه کشی بوقلمون چقدر است؟

کل دوره جوجه کشی بوقلمون 28 روز است و جوجه های بوقلمون را از روز 27 می توانید مشاهده کنید به طور کلی 25 روز اول به موسس و 3 روز آخر به تولید کننده داده می شود.

گاهی اوقات دوره جوجه کشی ممکن است سه تا پنج روز طول بکشد،  صبور باشید و حداقل 5 روز صبر کنید تا جوجه بوقلمون از تخم بیرون بیاید.

 

 

دوران ستر

دوره ستر زمانی است که جنین در داخل تخم رشد می کند، یکی از ویژگی های دوره ستر چرخش تخم است تا جنین در دیواره تخمک متوقف نشود. لازم به ذکر است که رطوبت نسبتا کم و دما در مدت زمان مشخص شده بالا می باشد.

دمای تنظیم شده برای جوجه ریزی تخم بوقلمون 5.37 درجه سانتی گراد است. در این مرحله، تخم مرغ سعی می کند مقداری از رطوبت خود را از دست بدهد.

در طول دوره جوجه کشی، تخم ها باید به پهلو یا عمود گذاشته شوند. تخم مرغ بوقلمون را باید هر 4 ساعت یکبار برگردانید.

دوران هچر

سه روز آخر جوجه کشی، زمانی که جنین در تخم رشد کرده و آماده جوجه ریزی است، جوجه کشی نامیده می شود.

تفاوت اصلی بین تخمک گذاری و دوره تعیین رطوبت بالا، عدم چرخش تخم و دمای پایین به دلیل دمای متابولیک جنین است. دمای مطلوب برای جوجه کشی تخم بوقلمون 37 درجه است.

نکته: در این مدت برای نرم شدن پوسته تخم مرغ و بیرون آمدن جوجه بوقلمون به رطوبت بالا نیاز دارید.

اگر دستگاه مورد استفاده شما  نیمه صنعتی است، قفسه ها را در حالت افقی قرار دهید و چرخش را متوقف کنید و اگر از دستگاه خانگی استفاده می کنید، قفسه و ترنر را از دستگاه خارج کرده و تخم مرغ ها را در سبد ستر قرار دهید. . . در آخرین روز تولد جوجه اول در ماشین را باز نکنید وگرنه ضررهای زیادی به شما وارد می شود.

 

از ما تخم بوقلمون نطفه دار  و  دستگاه جوجه کشی تهیه کنید.

تجهیز مکان پرورش جوجه ها

اگر تصمیم به خرید تخم های نطفه دار دارید، ابتدا یک مکان مخصوص برای جوجه کشی آماده کنید، سپس یک مکان مخصوص برای جوجه های یک روزه، یک هفته ای و یک ماهه تهیه کنید. محل دستگاه جوجه کشی باید دارای سیستم تهویه، سیستم گرمایش، سیستم خنک کننده و منبع برق اضطراری باشد. همه اینها برای تامین اکسیژن، خنک نگه داشتن محیط و جلوگیری از مرگ جوجه های شما در هنگام قطع برق مورد نیاز است.

مکان جوجه یکروزه  باید دارای لامپ مادر مصنوعی باشد زیرا بدون این دستگاه جوجه ها نمی توانند رشد کنند. همچنین سیستم های تهویه، گرمایش و سرمایش و آب مورد نیاز برای تغذیه و آشامیدن وجود دارد که باید تامین شود. . علاوه بر تمام موارد فوق، جوجه های یک روزه، یک هفته و یک ماهه باید از هم جدا شوند زیرا اختلاف سنی بین آنها و بین جوجه های بزرگتر تنش ایجاد می کند. و جوجه های بزرگتر مانع از غذا خوردن جوجه های کوچک خواهد شد و امکان له شدن جوجه های کوچک وجود دارد. مکان جوجه های یک روزه و یک هفته ای باید دارای لامپ مادر مصنوعی باشد ولی جوجه های یک ماهه نیازی به این لامپ نخواهند داشت.

 

 

 

 

شرکت جوجه ساز بزرگترین تولید کننده دستگاه های جوجه کشی صنعتی و خانگی در ایران می باشد.و بزرگترین عرضه کنننده تخم نطفه دار طیور و پرندگان زینتی می باشد.جهت خرید انواع تخم های نطفه دار و دستگاه های جوجه کشی خانگی و صنعتی با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *