آموزش پرورش و جوجه کشی مرغ

علت خفه شدن جوجه در تخم

علت خفه شدن جوجه در تخم

کیفیت تخم مرغ و گروه نژاد

برای تولید تخم مرغ باکیفیت، گله مولد باید سالم بوده و با رژیم غذایی مناسب تغذیه شود. ویتامین ها و مواد مغذی کافی را در رژیم غذایی خود مصرف کنید. البته درصد کلسیم جیره را متعادل نگه دارید تا تخم مرغی با پوسته ضخیم تولید نکنند.

نسبت نر به ماده در گروه پرورشی باید مبنایی برای اطمینان از پرورش خوب و تخم‌های بارور شده با کیفیت بالا باشد.

نگهداری نامناسب تخم مرغ

قبل از اینکه تخم مرغ ها را در انکوباتور قرار دهید، معمولاً آنها را برای مدتی نگهداری می کنید. نحوه نگهداری و حمل تخم مرغ مطابق مقررات باشد. تخم مرغ ها باید در دما و رطوبت مناسب نگهداری شوند. دمای پایین در انبار باعث تبخیر آب موجود در تخم مرغ می شود.

همچنین تخم مرغ ها را با زاویه 45 درجه داخل شانه قرار دهید و هر 2 تا 3 ساعت تخم مرغ ها را برگردانید تا زرده به پوسته تخم مرغ نچسبد. اگر تخم‌مرغ به سمت بالا باشد، حفره هوا در جای نامناسبی قرار می‌گیرد و مرغ فضای کافی برای شکستن تخم‌مرغ را نخواهد داشت.

تخم مرغ را بیش از 10 روز در انبار نگهداری نکنید. وقتی تخم ها کهنه می شوند کیسه هوای داخل آنها جابجا شده و برای جوجه کشی مناسب نیستند. تخمک های قدیمی اسپرم ضعیفی دارند و یا بچه در آن ناقص رشد می کند یا قدرت شکستن تخمک و بیرون آمدن آن را ندارد.

 

جهت خرید تخم مرغ نطفه دار کلیک کنید.

ضخیم بودن پوسته تخم مرغ 

یکی از دلایل خفگی مرغ در تخم مرغ های جوجه کشی ضخامت پوسته تخم مرغ است. همانطور که گفتیم اگر در غذای مرغ کلسیم زیاد باشد، پوسته تخم مرغ غلیظ می شود. در نتیجه وقتی جوجه ها می خواهند پوسته را بشکنند و بیرون بیایند، نمی توانند. این باعث مرگ مرغ می شود.

در ماشین جوجه کشی خیلی باز و بسته شود

لازم است دما و رطوبت در محدوده مناسب حفظ شود. چون جوجه ها می خواهند تخم ها را بشکنند و رطوبت باید به اندازه ای باشد که تخم ها نرم و شکننده شوند.

اگر در زمان جوجه کشی برای دیدن جوجه ها در ماشین را باز و بسته کنید، دما و رطوبت ماشین نامتعادل می شود. با کاهش رطوبت، پوسته تخم مرغ خشک و سفت می شود و جوجه ها نمی توانند آن را بشکنند و بیرون بیایند. در نتیجه ناپدید می شوند.

اگر جوجه ای متولد شد، برای برداشتن آن عجله نکنید. آنها می توانند 24 ساعت در دستگاه باشند.

قطع برق یا آسیب به دستگاه

یکی از دلایل خفگی مرغ در تخم مرغ جوجه کشی قطع برق یا خرابی دستگاه جوجه کشی است.

اگر برق دستگاه جوجه کشی قطع شود، دما و رطوبت مختل می شود. سازندگان عموماً از این موضوع آگاه هستند و از منابع تغذیه اضطراری استفاده می کنند.
خراب شدن دستگاه هم باعث می شود عمل چرخش تخمها به خوبی انجام نشود یا سنسورها نتوانند تعادل دما و رطوبت را کنترل کنند؛ درنتیجه جوجه ها پیش از هچ تلف می شوند.

قرارگیری نامناسب تخمها در شانه یا عدم چرخش تخمها

نحوه قرار گرفتن تخم ها روی شانه و زاویه چرخش آنها بسیار مهم است. اگر تخم ها به موقع و به درستی از تخم خارج نشوند، زرده در پوسته باقی می ماند. در این موارد یا لقاح انجام نمی شود و یا مرغ ها تغذیه مناسبی ندارند و نمی توانند هنگام خروج تخم ها را بشکنند.

اگر گردش خون خیلی شدید باشد، کیسه هوای داخل آن می ترکد و جوجه می میرد. انکوباتورهای سالم معمولاً در یک چرخه آهسته و ثابت تنظیم می شوند.

آلودگی پوسته تخم مرغ

یکی از دلایل خفگی تخم مرغ در انکوباتور آلودگی تخم مرغ است.

سعی کنید تخم مرغ ها را در یک مرغ خوب قرار دهید و قبل از قرار دادن آنها در دستگاه تمیز کنید. اگر تخمک های آلوده در دستگاه قرار داده شوند، پس از بازیابی و قرار دادن آنها در دستگاه، سایر تخمک ها را نیز آلوده می کنند. احتمال مرگ مرغ در این شرایط زیاد است.

 

 

بی تجربگی کاربر

فرآیند جوجه ریزی باید از نظر دما، رطوبت، موقعیت تخم و سایر شرایط به طور مداوم کنترل شود. در صورت وجود مشکلاتی مانند قطع برق یا خرابی موتور یا موارد دیگر، اپراتور باید بتواند آن را به خوبی مدیریت کند تا جوجه ها گم نشوند.

 

دستگاه های جوجه کشی با کیفیت و ارزان

 

راهکارهایی برای رفع  خفه شدن جوجه در تخم در دستگاه جوجه کشی

  • تخم نطفه دار باکیفیت تهیه کنید و از سلامت آنها مطمئن شوید.
  • کلسیم جیره غذایی گله مولد را درحد متعادل نگه دارید تا پوسته تخمها زیاد نرم یا سفت نشوند.
  • دما و رطوبت دوران ستر و هچر را به دقت کنترل کنید.
  • تنظیمات دستگاه را بررسی نمایید و تعمیر و نگهداری آن را جدی بگیرید.
  • از دستگاه مولد برق اضطراری برای زمانی که احتمال قطع برق در آن وجود دارد، استفاده کنید.
  • در دستگاه را در دوران هچ باز و بسته نکنید.
  • از اپراتورهایبا تجربه کمک بگیرید.

 

شرکت جوجه سازبزرگترین تولید کننده دستگاه های جوجه کشی صنعتی و خانگی در ایران می باشد.و بزرگترین عرضه کنننده تخم نطفه دار طیور و پرندگان زینتی می باشد.جهت خرید انواع تخم های نطفه دار و دستگاه های جوجه کشی خانگی و صنعتی با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *