مقالات کاربردی جوجه ساز

راه و روش افزایش درصد نطفه داری تخم

راه و روش افزایش نطفه داری تخم

راه و روش افزایش درصد نطفه داری تخم : 

مرغ و خروس ها از نمونه مهمترین پرندگانی هستند که در صنعت پرورش طیور جای دارند. این پرنده ها جایگاه خاصی در تغذیه انسان داشته و گوشت و تخم آنها ارزش غذایی بالایی دارند. برای تهیه افزایش درصد نطفه داری تخم نطفه دار مرغ و خروس ها باید از باروری خوبی برخوردار باشند. قبلاً نیز مطلبی با عنوان ” عوامل موثر در افزایش باروری خروس ” در سایت قرار داده شده است. عوامل بیشماری بر روی درصد نطفه داری تخم مرغ ها تاثیرگذارند و از نمونه آنها میتوان سن مرغ و خروس ، نژاد آنها ، تغذیه ، دمای محیط و شرایط نگهداری و … اشاره کرد. با کنترل شرایط مزکور میتوان قدرت باروری مرغ و خروس ها را تا حدودی افزایش داده و بطبع آن درصد نطفه داری تخم ها را به همان میزان افزایش داد. در این مطلب ما به راه ها و روش های افزایش درصد نطفه داری تخم اشاره خواهیم کرد. تغییرات آب و هوایی تاثر مستقیمی بر روی نطفه داری تخم ها میگذارد , چرا که با تغییر آب و هوای منطقه تولید اسپرم در خروس ها نیز دستخوش تغییرات میگردد. معمولاً در فصول گرمسیر تمایلات جنسی خروس ها کاهش پیدا میکند و این موضوع سبب کاهش میزان نطفه داری تخم های تولید شده میگردد. علاوه بر این بهتر است بدانید که روشنایی نیز در تولید اسپرم توسط خروس ها نقش دارند.

افزایش درصد نطفه داری تخم

در صورتی که از گله برای تهیه تخم نطفه دار نگهداری میکنید اجازه ندهید لانه طیور بیش از حد خشک و یا سرد و یا گرم باشد. مقدار دمای مناسب برای تولید اسپرم در خروس ها حدود ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد میباشد. تناسب تاثیر بسیار زیادی در باروری مرغان دارد و عدم رعایت آن درصد باروری و بطبع درصد نطفه داری را به مقدار بسیار زیادی کاهش میدهد. در صورتی که تعداد خروس های گله کم باشد موجب کاهش درصد نطفه داری تخم های تولید شده میشود. علاوه بر این کمبود خروس باعث جفتگیری زیاد آنها با مرغان شده و نتیجه آن تولید تخم های نطفه دار ضعیف می باشد. نسبت تناسب مرغ و خروس ها در گله بیشتر به نژاد و وزن آنها بستگی دارد. در نژادهایی که وزن متوسط و یا کم دارند به ازای هر ۸ مرغ یک خروس کفایت میکند. اما در نژادهای سنگین تعداد خروس ها باید افزایش پیدا کند ؛ بصورتیکه در نژادهای سنگین مانند برهما ، کوشین و … یک خروس به ازای پنج مرغ در نظر گرفته میشود. برای کسب بهترین نتیجه باید یک هفته قبل از شروع تخمگذاری مرغان را در کنار خروس ها قرار داد.

مناسب ترین سن برای جفتگیری پرنده ماده ۶ تا ۱۱ ماهگی بوده و مناسب ترین سن خروس نیز حدود ۶ ال ۱۲ ماهگی است. در نظر داشته باشید که سن میتواند با توجه به نژاد مرغ و خروس ها متغیر باشد.

افزایش درصد نطفه داری تخم

بهترین زمان جوجه کشی فصل بهار می باشد. دلیل این موضوع هم این است که در فصل بهار دمای هوا معتدل شده و روزها نیز بلند می باشد. در فصل پاییز هم شرایط جوجه کشی مناسبی را در اختیار پرورش دهنده میگذارد. با اینحال جوجه کشی در فصل تابستان بدلیل گرمی بیش از اندازه هوا پیشنهاد نمیشود. چرا که وجود هوای گرم باعث افت درصد نطفه داری تخم ها شده و این موضوع نیز بر روی راندمان نهایی دستگاه جوجه کشی تاثیر منفی میگذارد. البته در سالن های پرورش طیور که در آنجا تخمگذاری و جوجه ریزی بصورت دائم در حال جریان است به کمک تجهیزات مرغداری شرایطی را مهیا میکنند که بر روی درصد نطفه داری تخم ها اشکالی ایجاد نشود.

تخم نطفه دار انواع طیور مختلف را میتوانید از شرکت جوجه ساز تهیه کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *