مقالات کاربردی جوجه ساز

تخم کدام پرنده ارزش تغذیه ای بیشتری دارد؟

تخم کدام پرنده ارزش تغذیه ای بیشتری دارد؟

تخم مرغ سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

یک تخم مرغ متوسط ​​حاوی 70 کالری است و بهترین کیفیت پروتئین و آنتی اکسیدان را در مقایسه با سایر تخم مرغ های پرنده دارد و تقریباً به اندازه شیر، گوشت و سبزیجات است که و می تواند جایگزین 30 گرم گوشت یا دوسوم لیوان شیر شود..

چربی ها، کلسترول، آهن، کلسیم، فسفر، روی، ید، اسید فولیک و ویتامین های A، D، E، K و B12 به مقدار زیاد در زرده تخم مرغ یافت می شود و ارزش غذایی زرده بالاتر از سفیده است. سفید حاوی پروتئین، سدیم، پتاسیم و منیزیم بیشتری نسبت به رنگ زرد است.

رنگ سفید از رشد باکتری های مضر در سیستم ایمنی جلوگیری می کند، رنگ زرد به دلیل آنتی اکسیدان ها و به دلیل داشتن ایمونوگلوبولین های خاصی که باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می شود خاصیت ضد سرطانی دارد و از مزایای اصلی آن است. تخم ها و بلدرچین ها در مقایسه با سایر تخم ها پرنده هستند

مهره داران کلسترول بالایی دارند، اما لسیتین آنها از جذب بیش از حد کلسترول توسط بدن جلوگیری می کند. باید توجه داشته باشیم که اگر میزان کلسترول مواد غذایی مختلف کاهش یابد، بدن شروع به سنتز کلسترول کرده و ممکن است سطح آن بالاتر از قبل باشد.

به دلیل محتوای کم اسید اوریک، تخم مرغ برای مبتلایان به نقرس منعی ندارد و خوردن آن سه بار در هفته خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش می دهد.

جهت خرید نطفه دار پرندگان کلیک کنید

تخم مرغ، کلسترول بالا

غاز پرنده ای اهلی و زیبا، اما پر سر و صدا است. سکوت حومه شهر را فرا گرفته است و اکثر روستاییان آنها را در کنار گاو و گوسفند پرورش می دهند و از گوشت و تخم مرغ آنها برای ارزش غذایی استفاده می کنند.

اکثر ساکنان شهرها از تخم بز و اردک به دلیل بوی نامطبوع آنها اجتناب می کنند، اما باید به خاطر داشته باشند که آنها از تخم مرغ غنی تر هستند. اندازه آن از تخم مرغ و اردک بزرگتر است و هر عدد برابر با دو تخم است.

یک تخم غاز حاوی حدود 266 کالری انرژی است که 172 کالری آن از چربی موجود در زرده است و یک تخم مرغ بزرگ 144 گرم وزن دارد و نسبت به تخم مرغ زمان بیشتری برای جوشیدن نیاز دارد.

تخم غاز منبع خوبی از پروتئین و ویتامین های B12، B6، E A، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، آهن، روی، فسفر و منگنز است.

لازم است بدانید که تخم این پرنده برای افزایش میل جنسی مفید است، زیرا سرشار از انرژی و مواد مغذی است.

تخم اردک، کم خاصیت تر

دو نوع اردک اهلی و وحشی وجود دارد که در مناطق شمالی کشور بسیار رایج است. تخم مرغابی وحشی و اردک از نظر ارزش غذایی تفاوتی با یکدیگر ندارند و علیرغم اندازه های متفاوت، کمی بزرگتر از تخم هستند. زرده تخم مرغ این پرنده غلیظ و دیر هضم است و ارزش غذایی آن کمتر از تخم مرغ است.

سفیده آن شفاف تر از تخم مرغ است و بوی ترش دارد و به مذاق شهرنشینان خوش نمی آید. اگرچه میزان کلسترول و چربی آن از تخم مرغ بیشتر است، اما اگر به شهرهای شمالی سفر می کنید، باید چیزی برای غذا بخرید و دستور پخت مرغ شمالی را بپزید.

تخم مرغ بوقلمون ضد پیری

امروزه تخم بوقلمون کمیاب است. کمی بزرگتر از یک تخم مرغ بود. اما از نظر رنگ، طعم و ارزش غذایی یکسان هستند.

پوسته آهکی این تخم مرغ به رنگ سفید شیری با لکه های قهوه ای روشن است و وزن هر تخم مرغ حدود 80 تا 90 گرم برای درمان کم خونی توصیه می شود.

منیزیم بیشتری نسبت به تخم مرغ های دیگر دارد و به دلیل داشتن ویتامین E سرشار از کلسترول و چربی، کمتر از تخم مرغ است و ویتامین C یا فیبر ندارد.

تخم بلدرچین، خواص چند برابری

اندازه تخم بلدرچین کوچک است و هر پنج تخم آن برابر با یک تخم مرغ است.

پوسته خالدار است و رنگ آن از قهوه ای تیره تا آبی، سبز و سفید متغیر است و اگر پوسته ترک خورده باشد، دیواره های آهکی داخل آن شبیه سبز پسته ای به نظر می رسد.

زرده تخم بلدرچین حاوی کلسترول کمتری نسبت به تخم مرغ معمولی است و ترکیبات مغذی آن می تواند به حذف مواد رادیواکتیو، فلزات سنگین از آلودگی هوا مانند سرب، جیوه و مواد زائد بدن کمک کند.

ویتامین B موجود در آن سیستم عصبی را تنظیم می کند و نشاط و شادابی را افزایش می دهد، در حالی که منیزیم چرخه خواب شبانه را تنظیم می کند و روی و فسفر باعث افزایش رشد و هوش فکری کودکان می شود.

این ماده غذایی به دلیل داشتن خواص کورتون مانند و ضد التهابی به درمان آسم و بیماری هایی مانند روماتیسم مفصلی کمک می کند و مواد مغذی آن در درمان کم خونی، کاهش استرس و به ویژه ناتوانی های جسمی و جنسی و … موثر است. استفاده بعد از جراحی به خصوص پس از زایمان مفید است و انرژی از دست رفته را در دوران نقاهت باز می گرداند.

تخم بلدرچین در مقایسه با تخم مرغ حاوی شش برابر ویتامین A، هفت برابر آهن و پنج برابر فسفر و سرشار از کلسیم است و به همین دلیل به آن بمب ویتامینی می گویند. برخی مطالعات این ماده غذایی را به عنوان محرکی برای تولید شیر مادر گزارش کرده اند.

 

 

تخم شترمرغ، سیرکننده 10 نفر

تخم شترمرغ بسیار بزرگ است و ده نفر را تغذیه می کند. وزن هر عدد یک تا دو کیلوگرم و حاوی 2000 کالری انرژی و هر عدد برابر با 20 تخم مرغ است. حدود 45 دقیقه طول می کشد تا یک تخم شترمرغ به عسل تبدیل شود و دو برابر بیشتر زمان می برد تا ببندد.

طعم، چربی و پروتئین آن مانند تخم مرغ است. مطالعات نشان داده است که تخم شترمرغ دارای کلسترول بسیار کم و اسیدهای چرب غیراشباع بالایی است.

مقدار ویتامین E، B5 و منگنز کمتر از تخم مرغ است. اما سرشار از سلنیوم است که به تولید و تولید مثل اسپرم سالم کمک می کند. میزان مس، آهن، روی و کلسیم نیز به رژیم غذایی این پرنده بستگی دارد.

 

 

شرکت جوجه سازبزرگترین تولید کننده دستگاه های جوجه کشی صنعتی و خانگی در ایران می باشد.و بزرگترین عرضه کنننده تخم نطفه دار طیور و پرندگان زینتی می باشد.جهت خرید انواع تخم های نطفه دار و دستگاه های جوجه کشی خانگی و صنعتی با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *