آموزش پرورش و جوجه کشی مرغ, دسته‌بندی نشده, مقالات آموزش پرورش انواع طیور و پرنده زینتی

آشنایی با آناتومی مرغ

آشنایی با آناتومی مرغ : قبل از معرفی آناتومی مرغ، بهتر است نگاهی اجمالی به تاریخچه اهلی شدن و پرورش این پرنده بندازیم. تحقیقات اخیر نشان می دهد که تاریخچه اهلی کردن مرغ به 10 هزار سال پیش بر میگردد و اولین کشوری که مرغ را اهلی کرده ویتنام است. تا پیش از این محققان بر این باور بودند که مرغ در هند اهلی شده و سپس از هند به ایران راه پیدا کرده است. تخم مرغ شدیدا قوی بوده و حاوی پروتئین ها و آمینو اسید های لازم برای بدن می باشد و جهت عضله سازی بسیار مفید می باشد. جالب است بدانید که مرغ ها بدون خروس نیز می توانند تخم بگذارند ولی چیزی که حاصل می شود تخم بودن نطفه است، یعنی این نوع تخم امکان تبدیل شدن به جوجه را ندارند. پوشش خارجی بدن مرغ مانند سایر پرندگان عمدتا از پر می باشد، پرها از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده اند که به حفظ گرمای بدن مرغ کمک میکنند و ۴ تا ۶ درصد وزن بدن پرنده را تشکیل میدهند.

آناتومی مرغ

پوست مرغ از لایه ای نازک و بدون غدد تشکیل شده است یعنی در پوست مرغ خبری از غدد عرق و چربی نیست و مرغ ها عرق نمیکنند، البته به جز ناحیه دم که در آنجا مقداری غدد چربی وجود دارد. از نظر ساختاری، پوست از دو لايه تشکيل شده است که لايه خارجى اپى‌درم (Epidermis) و لايه زيرين درم (Dermis) ناميده مى‌شود در ناحيه منقار و پا، پوست ضخيم تر میشود. مرغ ها با توجه به نژاد و نوع رنگ دانه هایی که در پوست و پر آنها وجود دارد، به رنگ های متفاوتی به چشم میخورد، مانند رنگ سفید، قرمز، زرد، مشکی. سر مرغ در حالت کلی از چشم، گوش، منقار، تاج، ریش تشکیل شده است که به قسمت های کوچتری نیز تقسیم بندی میشود.

به طور کلی استخوان ها به استحکام بدن کمک میکنند و چارچوب اصلی بدن را حفظ میکنند، مواد معدنی مورد نیاز بدن را در خود ذخیره میکنند و وظیفه تولید گولبول های سفید و قرمز را بر عهده دارند. اسکلت پرندگان بسیار سبک تر و در عین حال قوی تر از حیوانات دیگر است. به این دلیل استخوان های پرندگان تو خالی بوده ولی برای استحکام آن پیوندهای شبکه ای در داخل آن وجود دارد که در عین سبکی، قدرت و استحکام فوق العاده ای به آن میدهد. مرغ استخوان پهنی در قسمت سینه خود دارد که جناغ نامیده میشود، استخوان های جمجمه، بازو، سینه، ترقوه و دیگر قسمت ها دارای راه های هوایی بوده و و به سیستم تنفسی متصل میشوند و هوا داخل این استخوان ها حرکت میکند.

آناتومی مرغ

سیستم گوارش مرغ ها با انسان کاملا متفاوت است، این پرندگان از نعمت جوییدن محروم هستند و همه چیز را قورت میدهند برای همین دارای پیش معده و سنگدان هستند.شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که پرندگان چگونه ادرار میکنند، دستگاه ادراری مرغ شامل دو کلیه می باشد و هر کلیه یک میزنای دارد. قسمت اصلی ادرار پرندگان اسید اوریک است که در کلواک با مدفوع مخلوط شده و ماده سفید خمیری شکل میسازد. دستگاه تولید مثل در پرندگان اختلاف زیادی با پستانداران دارد زیرا جنین در پستانداران داخل رحم و در پرندگان خارج از رحم رشد و نمو می کند. دستگاه تولید مثل جنس ماده فقط برای تهیه و تولید تخم ونطفه دار کردن آن به کار میرود و از نظر رشد چندانی به جز چند ساعت اول بر عهده ندارد. طیور ٔجنین وظیفه در طی 5 تا 6 ماه بالغ می شوند و چند روزی پشت سر هم معمولا تخم میگذارند و سپس مدتی استراحت مینمایند. سیکل تناسلی بسته به ژنتیک و محیط متغیر است.

تخم نطفه دار مرغ  محلی و گوشتی و تخم نطفه دار انواع مرغ زینتی توسط فروشگاه جوجه ساز تولید و به فروش میرسد با تضمین کیفیت و نطفه دهی بالا.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *