آموزش پرورش و جوجه کشی مرغ

واکسن های آشامیدنی پرندگان

واکسن های آشامیدنی پرندگان

واکسن های آشامیدنی

واکسیناسیون گروهی گله از طریق آب آشامیدنی ، یکی از روشهای ساده و سریع برای انجام عملیات واکسیناسیون استو نیازی به جمع آوری پرندگان ،در دست گرفتن آنها و سپس اجرای عملیات واکسیناسیون نمی باشد.نیست.

شایع ترین مشکل تغذیه مربوط به مخلوط کردن این تزریق ها با مقدار کمی آب است که باعث می شود برخی از پرندگان این تزریق را از دست بدهند. در واکسیناسیون خوراکی، از آنجایی که ویروس در بدن پرنده واکسینه شده زندگی می کند و تکثیر می شود، اغلب پرندگان واکسینه نشده با دفع ویروس واکسینه می شوند. واضح است که تزریق دوم بسته به سن پرنده، تعداد و شدت عفونت قابل کنترل نیست.

یکی دیگر از دلایل بی اثر بودن تزریق این است که بیماری توسط کثیفی یا مواد آلی موجود در سیستم تغذیه مرغ و لوله های آب فعال نمی شود.  آبخوریها را قبل از واکسیناسیون بشویید و تمیز کنید و 26 ساعت قبل از واکسیناسیون لوله‌های آب را با محلول 2 کیلوگرم اسید سیتریک در لیتر 10 آب ضد عفونی کنید.

لیست قیمت تخم نطفه دار مرغ زینتی

 

اسپری: ایجاد محافظت مناسب از غشاهای مخاطی دستگاه تنفسی فوقانی یک گام منطقی برای پیشگیری از بیماری های تنفسی قبل از برونشیت و بیماری نیوکاسل است. در اغلب موارد جوجه ها پس از خروج از جوجه کشی با سمپاشی در برابر برونشیت عفونی (B) واکسینه می شوند. مهم ترین عامل موثر بر کیفیت این گونه واکسن ها اندازه قطرات محلول واکسن است.

اگر اندازه ذرات خیلی کوچک باشد، واکسن می‌تواند وارد ریه‌ها شود و باعث واکنش نامطلوب شود. برای پرندگان جوان، بسته به نوع واکسن، اندازه ذرات باید 100 میکرون باشد، همانطور که پرنده بالغ می شود، اندازه ذرات در 9 تا 8 سالگی به 50 میکرون کاهش می یابد.  20 میکرون در 12 هفتگی. همانند واکسیناسیون خوراکی، در این روش نیز دادن دوز یکسان از واکسن به همه پرندگان مهم است، زیرا پوشش یکنواخت واکسن ممکن است منجر به نوسانات واکسیناسیون در بزرگسالی شود.

مقدار آب مورد نیاز برای رقیق کردن واکسن برای سمپاشی بستگی به نوع واکسن، سن پرنده و نوع تجهیزات سمپاشی دارد، اما معمولاً حدود 2 لیتر آب به ازای هر 10000 پرنده بین 7 تا 10 روزگی است.  ببرای جلوگیری از خروج واکسن اسپری شده از طریق هواکشهای لازم است قبل از واکسیناسیون هواکشها خاموش شده و پرنده ها در یک طرف آشیانه جمع شوند.

برای پرندگان بزرگتر بهتر است واکسن را در روز جفت گیری اسپری کنید. ت) تزریق بافت بال: عمولا واکسن آبلة طيور و آنسفالومالاسیای پرندگان به روش تلقیح بالی اجرا میشوند.

 

 

خرید دستگاه جوجه کشی ارزان

 

واکسن‌های مهم برای پرندگان

1- واکسن بیماری مارک

2- واکسن بیماری نیوکاسل

3- واکسن برونشیت عفونی

4- واکسن لارنگوتراکئیت عفونی

5- واکسن آبله مرغان

6- واکسن وبا

 

 

در این روش از ابزار دستی با 2 سوزن استفاده می شود، این سوزن ها ابتدا وارد واکسن شده و سپس در غشای بال پرنده قرار می گیرند. این روش بسیار ساده اگر توسط پرسنل مجرب و متعهد انجام شود بسیار قابل اعتماد است. یکی از مشکلات این روش این است که سوزن ها وارد واکسن نمی شوند و سوزن ها به داخل پر پرنده خم می شوند. برای حل مشکل، سوزن ها باید به اندازه کافی با واکسن پر شوند و سپس واکسن از سوزن های بال پرنده آزاد شود، بنابراین واکسیناتور باید شیشه واکسن و بال پرنده را به صورت عمودی و بدون زاویه نگه دارد.

 

کسیناسیون پرندگان از طریق آب اشامیدنی متداولترین روش انجام واکسیناسیون در مرغداری ها می باشدوبهترین زمان  تجویز واکسن از راه آب آشامیدنی صبح زود است چون در این زمان طیور میل بزیادی به نوشیدن آب دارند و هم اینکه در مناطقی که  آب و هوای گرم دارند دمای محیط از بقیه اوقات شبانه روز خنک تر است.

 

شرکت جوجه ساز بزرگترین تولید کننده دستگاه های جوجه کشی صنعتی و خانگی در ایران می باشد.و بزرگترین عرضه کنننده تخم نطفه دار طیور و پرندگان زینتی می باشد.جهت خرید انواع تخم های نطفه دار و دستگاه های جوجه کشی خانگی و صنعتی با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *