آموزش پرورش و جوجه کشی غاز

گوشت غاز چه خواصی دارد؟ | آشنایی با طعم و طبع گوشت غاز

گوشت غاز چه خواصی دارد؟ | آشنایی با طعم و طبع گوشت غاز

غاز یکی از مهم ترین پرندگان مولد هستند که عمدتاً برای مصرف گوشت پرورش می یابند. مصرف گوشت غاز در بسیاری از کشورها بسیار محبوب است. اگرچه این گوشت جزو گوشت های سفید طبقه بندی می شود، اما رنگ آن کمی تیره و بیشتر شبیه گوشت گاو است.

 

گوشت غاز یک غذای بسیار محبوب در برخی از کشورهای اروپایی و مناطق آسیایی به ویژه در چین و هنگ کنگ است. مصرف گوشت غاز در ایران مهم است اما بخش زیادی از گوشت غاز تولید شده در ایران به کشورهای همسایه از جمله کشورهای عربی و حتی روسیه صادر می شود. بنابراین پرورش غاز یکی از سودآورترین مشاغل در مرغداری است و افراد زیادی از این راه کسب درآمد می کنند.

 قیمت تخم نطفه دار غاز

طعم گوشت غاز

گوشت این پرنده شیرین و آبدار و شخصیت آن گرم و خشک است. علاوه بر این، طعم گوشت غاز نسبت به مرغ غنی تر است. دلیل نرم و آبدار بودن گوشت غاز این است که چربی بین بافت های آن به طعم لذیذ آن کمک می کند. چربی گوشت غاز به راحتی جذب بدن می شود و برخلاف چربی سایر گوشت های حیوانی مفید است.

ارزش غذایی

در جدول زیر ارزش غذایی در 100 گرم گوشت غاز بدون پوست و با پوست را به تصویر کشیده ایم:

ماده غذایی با پوست بدون پوست
کالری 371 کیلو کالری 161 کیلوکالری
کربوهیدرات 0 گرم 0 گرم
پروتئین 15.9 گرم 22.8 گرم
چربی 33.6 گرم 7.1 گرم
چربی اشباع شده 9.8 گرم 2.8 گرم
چربی اشباع نشده 21.6 گرم 2.8 گرم
امگا 3 210 میلی گرم 100 میلی گرم
امگا 6 3340 میلی گرم 800 میلی گرم

ویتامین ها و مواد معدنی موجود در 100 گرم گوشت غاز

ماده غذایی با پوست
ویتامین B1 0.1 mcg
ویتامین B2 0.2 mcg
ویتامین B3 3.6 mcg
ویتامین B5 1.3 mcg
ویتامین B6 0.4 mcg
ویتامین B9 4.0 mcg
ویتامین B12 0.3 mcg
ویتامین A 55 iu

همانند گوشت دیگر طیور یکی از دلایل خوردن گوشت غاز، تأمین پروتئین بدن میباشد. بدن انسان نیاز به پروتئین حیوانی دارد و ما این نیاز را از طریق خوردن گوشت انواع طیور و دام ها تأمین میکنیم. با این حال گوشت غاز مزایای منحصر به فرد دیگری هم دارد که در ادامه آنها را خلاصه میکنیم:

 

دستگاه جوجه کشی خانگی و صنعتی ارزان

 

 

سرشار از پروتئین

آشکارترین فایده این گوشت پروتئین بالای آن می باشد. گوشت غاز بدون پوست یک منبع عالی پروتئین بوده و 100 گرم ان دارای 22.8 گرم پروتئین می باشد. این پروتئین سطح کافی از آمینه اسیدهای ضروری را دارا بوده و نیاز بدن به آمینه اسیدهای ضروری را تا حد بالایی پاسخگو می باشد.

گوشت چرب و پروتئین دار غاز به افزایش وزن بدن نیز کمک میکند. بنابراین افرادی که به دنبال چاقی هستند، میتوانند به رژیم غذایی خود گوشت این پرنده اضافه کنند.

منبع عالی از اسید آمینه گلیسین

آمینو اسید گلیسین یک اسید آمینه ضروری برای بدن است. 100 گرم گوشت و پوست غاز حاوی 1005 میلی گرم گلیسین است. این اسید آمینه بلوک اصلی سازنده کلاژن در بدن است و سلامت پوست را بهبود می بخشد، چین و چروک های پوست را کاهش می دهد و آرتروز را کاهش می دهد.

همچنین این اسید آمینه برای افزایش طول عمر انسان بسیار مفید است. با توجه به اینکه گوشت غاز دارای غلظت بالایی از اسید آمینه گلیسین است، از این نظر بسیار مفید است.

منبع خوبی از مواد معدنی

گوشت غاز حاوی مقدار زیادی مواد معدنی مانند آهن، فسفر، سلنیوم و روی است. این مواد معدنی به دلایل مختلفی برای سلامت انسان مهم هستند. سلنیوم یکی از مهم ترین مواد معدنی مورد نیاز بدن است که آنزیم های آنتی اکسیدانی مختلف را در بدن فعال می کند و به سیستم ایمنی کمک زیادی می کند.

خواص گوشت غاز برای زنان باردار

زنان باردار می توانند گوشت غاز بخورند. البته کسانی که آلرژی دارند ابتدا باید با پزشک مشورت کنند. اما به طور کلی گوشت غاز به دلیل داشتن آهن و اسید فولیک بالا برای درمان کم خونی در بارداری مفید است. علاوه بر این، خواص آرامش بخش گوشت غاز باعث کاهش خستگی بارداری و کمردرد می شود.

کمک به درمان سرماخوردگی

مواد موجود در گوشت غاز به تسکین عطسه، سرفه و تنگی نفس مرتبط با آنفولانزای فصلی کمک می کند. برای درمان سرماخوردگی می توانید سوپ گوشت غاز تهیه کنید و نوش جان کنید.
طبق باورهای کره ای و چینی، چربی گوشت غاز می تواند به حذف تومورها از بدن کمک کند. همچنین مردم این کشور خوردن گوشت غاز را برای از بین بردن سنگ کیسه صفرا توصیه می کنند. حتی برخی از متخصصان تغذیه معتقدند که چربی غاز سموم را از بدن دفع می کند.

گوشت غاز در طب سنتی

استفاده از گوشت این پرنده در طب سنتی نیز توصیه می شود. خواص درمانی چربی غاز نسبت به سایر چربی های حیوانی (به جز شترمرغ) در طب سنتی بهتر است، علاوه بر این، طب سنتی استفاده از گوشت غاز را در درمان بیماری های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس توصیه می کند. درمان سل ریوی، ذات الریه، مشکل در تنفس، کمردرد و پا درد. می توانید آن را با چربی غاز چرب کنید

برخی دیگر از مزیای گوشت غاز

تقویت قوای جنسی: طبع گرم گوشت غاز قوای جنسی را تحریک می کند، بنابراین می توانید برای افزایش میل جنسی از گوشت این پرنده استفاده کنید.

کاهش خستگی، تحریک ذهن و کاهش استرس

باعث خون سازی می شود و برای افرادی که خونریزی دارند بسیار مفید است.

تقویت کبد با سرما توصیه می شود.

 

 

شرکت جوجه ساز بزرگترین تولید کننده دستگاه های جوجه کشی صنعتی و خانگی در ایران می باشد.و بزرگترین عرضه کنننده تخم نطفه دار طیور و پرندگان زینتی می باشد.جهت خرید انواع تخم های نطفه دار و دستگاه های جوجه کشی خانگی و صنعتی با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *