مقالات کاربردی جوجه ساز

کولین چیست و چه کاربردی در تغذیه ی طیور دارد ؟

کولین یا همان کولین کلراید یکی از مواد مغذی مهمی است که لازم است به جیره غذایی طیور اضافه شود. زیرا توانایی طیور در سنتز این ماده ی مهم بصورت بیولوژیکی محدود است و آنها بایداین ماده را از طریق رژیم غذایی .خود دریافت کنند

 

کولین یک ترکیب شیمیایی آلی است که به خودی خود یک ویتامین نیست. اما این ترکیب به دلیل اینکه عملکردهای ویتامین مانندی دارد و به ویتامین B4 معروف است به عنوان ویتامین طبقه بندی می شود.

باید گفت این ماده برای همه حیوانات ضروری نیست، اما وجود آن در جیره غذایی پرندگان به ویژه جوجه ها برای رشد بهینه اندام ها و حفظ عملکرد کلی سیستم ایمنی آنها ضروری است.

مواد غذایی حاوی کولین

تمام چربی های طبیعی حاوی کولین هستند. در واقع این مواد را می توان از تمام غذاهای چرب مانند زرده تخم مرغ، جوانه غلات، سویا و حبوبات به دست آورد.

ذرت حاوی مقادیر کمی کولین است، در حالی که گندم و جو دو برابر ذرت کولین دارند.

 

چرا باید در تغذیه ی طیور کولین اضافه کرد؟

این ماده یکی از ارزشمند ترین افزودنی های خوراک طیور است و عملکرد های مهمی را در بدن طیور دارد که بعضی از آنها عبارتند از:

  • افزایش قدرت باروری پرندگان
  • تسریع افزایش وزن
  • بهبود کیفیت تخم های بستر
  • تشکیل و حفظ ساختار طبیعی سلول ها
  • حفظ عملکرد سیستم عضلانی و تنفسی
  • بهبود عملکرد قلب و مغز 

نقش کولین در تقویت سیستم ایمنی طیور

1)تقویت تولید آنتی بادی

آنتی بادی ها اولین خط دفاعی بدن در برابر عوامل بیماری زا هستند و توسط نوعی سلول ایمنی به نام سلول B تولید می شوند.

در واقع با تحریک تولید سلول های B، کولین کلرید تولید آنتی بادی ها را نیز افزایش می دهد و باعث می شود بدن سریعتر به ویروس ها پاسخ دهد. در این صورت نیاز به آنتی بیوتیک مرغ و سایر محصولات پزشکی نیز کاهش می یابد.

2) تقویت فعالیت سلول های ایمنی

کولین کلرید فعالیت سلول های ایمنی را افزایش می دهد و به عملکرد خوب آنها کمک می کند. در این صورت سلول های ایمنی همیشه آماده محافظت از بدن پرنده در برابر میکروب ها و سایر عوامل بیماری زا خواهند بود.

خرید تخم نطفه دار طیور

نقش کولین در رشد و متابولیسم طیور

1) این ماده بیولوژیکی بر روی سیستم بدن پرندگان اثر لیپوتروپیک دارد و از جذب غیرطبیعی چربی در کبد پرندگان جلوگیری می کند (جلوگیری از ایجاد سندرم کبد چرب در پرندگان) که تضمینی است. برای ادامه متابولیسم طبیعی بدن و استفاده موثر از مواد مغذی در بدن خود.

2) در جلوگیری از بیمار شدن جوجه ها با کندرودیستروفی که تغییر تشریحی مشابهی در استخوان های پای جوجه ها است، موثر است.

3) در رشد موثر و افزایش وزن جوجه ها تاثیر بسزایی دارد ولی میزان استفاده از آن در خوراک جوجه ها باید با توجه به گونه و وزن فعلی آنها تنظیم شود.

4) استفاده موثر از این ماده در خوراک طیور باعث ایجاد انتقال دهنده عصبی به نام استیل کولین می شود. این انتقال دهنده عصبی به عملکرد صحیح سیستم عصبی کمک می کند و هماهنگی آن را با سایر سیستم های بدن طیور حفظ می کند.

 

نکته: همانطور که گفته شد میزان کولین خوراک طیور باید با توجه به گونه و وزن آنها تنظیم شود و کولین اضافی در خوراک آنها نه تنها بی فایده است بلکه می تواند مضر نیز باشد.

تاثیر کولین بر تولید مثل طیور

کولین کلرید نقش مهمی در تولید مثل جوجه ها دارد. از سنتز فسفولیپیدها، اجزای مهم زرده و رشد جنین پشتیبانی می کند و موفقیت کلی تولید مثل را بهبود می بخشد.

تعداد تخم ها و درصد ریزش را افزایش می دهد

کاهش زمان شروع تخم گذاری

باعث افزایش وزن و کیفیت مرغ می شود

کاهش بروز اختلالات رشدی در جنین

بر اساس مطالعات، افزودن 0.2 درصد کولین کلرید به جیره مرغ های تخمگذار تعداد تخم ها را 30 درصد و قابلیت جوجه ریزی را 20 درصد افزایش می دهد.

علاوه بر این، افزودن 0.3 درصد کولین کلرید به خوراک جوجه های گوشتی افزایش وزن بدن را تا 10 درصد در 7 روز افزایش داد.

خرید تخم نطفه دار مرغ زینتی 

 

شرکت جوجه ساز بزرگترین تولید کننده دستگاه های جوجه کشی صنعتی و خانگی در ایران می باشد.و بزرگترین عرضه کنننده تخم نطفه دار طیور و پرندگان زینتی می باشد.جهت خرید انواع تخم های نطفه دار و دستگاه های جوجه کشی خانگی و صنعتی با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *