مقالات کاربردی جوجه ساز

چطور تخم نطفه دار را قبل از جوجه کشی تشخیص دهیم؟

چطور تخم نطفه دار را قبل از جوجه کشی تشخیص دهیم؟

تشخیص نطفه دار بودن تخم ها قبل از جوجه کشی

در طول جوجه کشی، همیشه چندین تخم بارور نشده در انکوباتور قرار می گیرند. بسیاری از کاربران می پرسند که آیا تخم ها قبل از جوجه ریزی بارور می شوند؟ زیرا تخم مرغ تخمیر نشده ظرفیت دستگاه را اشغال کرده و به دلیل دما و رطوبت زیاد خراب می شود و محیط داخل دستگاه را آلوده می کند. بنابراین لازم است اسپرم در دوران بارداری اندازه گیری شود تا تخمک های بارور نشده یا تلف شده را خارج کنند.

 

 

آیا از روی پوسته و شکل ظاهری میتوان تخم نطفه دار را تشخیص داد؟

خیر، تخمک بارور شده و تخمک بارور نشده دقیقاً یکسان هستند و از نظر ظاهری تفاوتی ندارند. حتی پوسته تخم مرغ نیز کاملا سفت و ضخیم است و محتویات داخل آن با نور سنج به راحتی قابل مشاهده نیست اگر قبل از تخمک گذاری یک تخمک بارور شده و یک تخمک بارور نشده را زیر نور نگه دارید، محتویات داخل آن یکسان خواهد بود و نمی توانید آنها را از هم تشخیص دهید.

در طی انکوباسیون، تخم بارور شده در دماهای گرم و رطوبت بالا شروع به رشد می کند. اگر این نوع تخم‌مرغ‌ها را در محیطی تاریک تا نور نگه دارید، ممکن است رگ‌ها یا لکه‌های سیاه کوچکی در داخل آن مشاهده کنید. به همین دلیل 4-7 روز پس از جوجه ریزی به راحتی توسط نور شناسایی می شوند. اما اگر تخمک بارور نشده را 7 روز پس از جوجه ریزی زیر نور نگه دارید، هیچ رگ خونی یا لکه خونی مشاهده نمی کنید و محتویات داخل آن مانند روز اول است.

شکستن تخم نطفه دار

اگر شک دارید که تخمک ها بارور شده اند، بهتر است یک یا چند عدد از آنها را به صورت تصادفی انتخاب کرده و بشکنید. با بررسی قسمت زرده تخم مرغ می توان فهمید که بارور است یا نه. به این ترتیب روی زرده تخم مرغ در حالت طبیعی لکه سفیدی ایجاد می شود.

در تخم‌های بارور نشده، این قسمت سفید فقط حاوی سلول‌های مرغ است و رنگ آن کاملاً سفید است

در تخمک بارور شده، قسمت سفید روی زرده حالت متفاوتی دارد، زیرا سلول های نر و ماده در آن به هم آمیخته شده و لقاح صورت گرفته است. در واقع اگر تخمک بارور شود، لکه سفید روی زرده دارای یک مرکز و یک حلقه یا هاله سفید در اطراف آن خواهد بود. این شکل از لقاح در تخمک های بارور شده اتفاق می افتد که در تخمک های بارور نشده وجود ندارد.

گاهی لکه ای از خون روی زرده دیده می شود. این لکه خونی می تواند ناشی از اختلال در تخمدان پرنده باشد. یا ممکن است اسپرم خالی باشد. اگر یک تخمک بارور شده در محیط گرم قرار گیرد، به آرامی شروع به رشد می کند، اما به سرعت می میرد.

 

 

لیست تخم نطفه دار پرندگان برای جوجه کشی

 

ایا خوردن تخم نطفه دار مشکلی دارد؟

خوردن تخم‌های بارور شده بی خطر هستند و طعم آنها به همان اندازه تخم‌های بارور نشده بی‌خطر و خوشمزه است، مشروط بر اینکه برای جوجه‌آوری یا در معرض هوای گرم قرار نگیرند.

راه های افزایش نطفه داری تخم مرغ

از آنجایی که تشخیص تخم های بارور شده قبل از جوجه ریزی غیرممکن است، لازم است عواملی که درصد تخم های بارور شده را کاهش می دهند حذف شوند. مهمترین عوامل عبارتند از:

نسبت خروس به مرغ

برای بارور کردن تخم ها وجود خروس الزامی است. نژادهای سنگین مانند لاری، کوشین، برهما و غیره. آنها باید به ازای هر 4 یا 5 مرغ حداقل یک خروس داشته باشند. در سایر نژادها معمولاً می توان به ازای هر 6 تا 8 جوجه یک خروس در نظر گرفت. نژادهای سنگین تمایل کمتری برای جفت گیری دارند، بنابراین میزان باروری در این گله ها حدود 85 درصد است. اما در نژادهای با وزن کم، درصد تخمهای بارور شده بیش از 90 درصد است.

اگر نسبت نر به ماده در گله کمتر از حد معمول باشد، درصد بیشتری از تخم ها بارور نمی شوند. همچنین در نتیجه جفت گیری مکرر احتمال تولید تخمک های بد بارور شده بسیار بیشتر است.

سن

عامل دیگری که باعث عقیم شدن بسیاری از استخوان ها می شود، سن است. جوجه ها معمولاً از 6 ماهگی می توانند اسپرم تولید کنند. اما پس از سال دوم باروری آنها کاهش می یابد. به همین دلیل نباید از مرغ های مسن برای تولید تخم های بارور استفاده کرد. در این صورت درصد زیادی از تخمک ها را اجسام اسپرم تشکیل می دهند.

تأثیر تغذیه بر نطفه داری تخم ها

در صورت کمبود ویتامین های A و E در جیره جوجه ها و جوجه ها درصد لقاح گله به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. به همین دلیل مراقب باشید که در طول دوره برداشت، خوراک متعادل و کاملی برای جوجه ها و جوجه ها تهیه کنید. علاوه بر تغذیه، باروری تخم‌ها تحت تأثیر آب و هوای محل نگهداری است. برای کاهش درصد تخم های متولد نشده بین مرغ ها و مرغ ها باید در دمای معمولی 20 تا 24 درجه نگهداری شود.

 

دستگاه جوجه کشی ارزان

تست تازه بودن تخم نطفه دار

هنگام انتخاب تخم های بارور برای جوجه ریزی باید به تازگی آنها توجه شود. یکی از راه های بررسی تازگی تخم مرغ استفاده از ظرف آب است. در این روش تخم مرغ های تازه در آب غوطه ور می شوند و به صورت افقی در کف ظرف می نشینند. اگر تخم مرغ کمتر از 3 روز سن داشته باشد، همچنان در زیر آب فرو می رود، اما در قسمت پایین به صورت عمودی و عمودی باقی می ماند. اگر تخم مرغ بیش از یک هفته از عمرش گذشته باشد، در آب شناور می شود، نه غرق می شود.

لطفا توجه داشته باشید که این روش فقط برای آزمایش تعداد کمی از تخمک های بارور شده است. این به این دلیل است که وقتی تخم بارور شده بارور می شود، آلاینده ها وارد تخم می شوند. پوسته تخم مرغ دارای منافذ ریز زیادی است و رطوبت موجود در سطح آن ورود باکتری ها را آسان تر می کند. بنابراین، اگر تعداد تخمک های بارور شده زیادی دارید، اکیداً توصیه می شود که همه آنها را با روش غوطه وری آزمایش نکنید. یک یا دو مورد را برای تست انتخاب کنید.

 

شرکت جوجه سازطیور بزرگترین تولید کننده دستگاه های جوجه کشی صنعتی و خانگی در ایران می باشد.و بزرگترین عرضه کنننده تخم نطفه دار طیور و پرندگان زینتی می باشد.جهت خرید انواع تخم های نطفه دار و دستگاه های جوجه کشی خانگی و صنعتی با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *