مقالات کاربردی جوجه ساز

چرا در جوجه کشی شکست می خوریم؟

چرا در جوجه کشی شکست می خوریم؟

پرورش دهندگان مرغ خانگی و غیرحرفه ای با مشکلات متعددی مواجه هستند که وجود این مشکلات منجر به کاهش راندمان تولید تخم مرغ و عدم تولید تعداد زیادی تخم در زمان تخم گذاری می شود. .

 //مهم ترین دلیل شکست در جوجه کشی استفاده از تخم نطفه دار کهنه و عدم تنظیم صحیح دما و رطوبت است //

 

الف – عدم آگاهی از تازه یا کهنه بودن تخم ها ی نطفه دار

کسی که شروع به  جوجه کشی کرده است نمی داند تخم مرغ ها نو هستند یا قدیمی، چرا که صرفا به یک فروشنده تخم اکتفا کرده و تخم های نطفه دار مورد نیاز خود را از او خریداری کرده است.

دانستن این نکته مهم است که هر چه یک تخم بارور شده بزرگتر باشد، احتمال هچ موفقیت آمیز و تبدیل شدن به جوجه کمتر است، بنابراین یک تخم یک هفته ای یا کمتر به ندرت جوجه می شود.

ب – نبود شرایط مناسب نگهداری و انبار تخم ها 

از لحظه ای که تخم نطفه دار تشکیل می شود، اسپرم آماده رشد است. بنابراین تا زمان جوجه کشی باید شرایطی فراهم کرد تا رشد اسپرم به حداقل برسد و آن را سالم و زنده نگه دارد. دمای 15 تا 18 درجه سانتیگراد، رطوبت 45 تا 55 درصد و چرخش شش بار در روز از جمله قوانینی است که در  نگهداری تخمنطفه دار باید رعایت شود.

ج – عدم اطلاع از دما و رطوبت مناسب برای دستگاه جوجه کشی

دما و رطوبتی که  برای جوجه کشی از تخم های نطفه دار اعلام می شود، برای دستگاه های جوجه کشی صنعتی  کاربرد دارند که در شرایط استاندارد جوجه کشی می کنند و تخم های نطفه دار را نیز در شرایط ایده آل و استاندارد انبار کرده اند.

در تأسیسات صنعتی شرایط جوجه کشی کاملاً استاندارد است و از تخم های نطفه دار به طور گسترده برای جوجه کشی استفاده می شود، با اندازه گیری دمای متابولیک تخم ها و اندازه گیری مداوم وزن آنها از دما و رطوبت صحیح استفاده می شود.

دستگاه جوجه کشی با کیفیت و ارزان

 

د – نبود جیره غذایی استاندارد برای گله های مولد

عموماً کسانی که مرغ و خروس را در خانه یا در قفس های سنتی نگهداری می کنند با استفاده از غذاها و سبزیجات خانگی به آنها غذا می دهند بدون اینکه میزان غذا را به درستی کنترل کنند. همه پرندگان مولد، اعم از نر یا ماده، برای تولید تخم مرغ با کیفیت و مولد نیاز به جیره با کیفیت، متمرکز و کنترل شده دارند.

هـ – عدم استفاده از دستگاه های جوجه کشی استاندارد

علاقه مندان بر این باورند که خرید یک دستگاه جوجه کشی گران قیمت و حرفه ای هدر دادن پول است و تاثیری در جوجه کشی ندارد. اما حقیقت متفاوت است زیرا در فرآیند جوجه کشی حتی یک دهم دما روی رشد جنین تاثیر می گذارد و اگر دما و رطوبت مناسب نباشد نباید از دستگاه انتظار جوجه داشته باشیم.

بنابراین با درست کردن دستگاه جوجه کشی و خرید تخم نطفه دار از افراد غیر مطمئن، تضمین هیچ موفقیتی وجود ندارد.

 

راه حل هایی که برای افزایش راندمان جوجه کشی در سطح خانگی و آماتور پیشنهاد می شوند:

۱- خودتان گله مولد تخم نطفه دار داشته باشید

اولین قدم برای اطمینان از موفقیت در کسب و کار جوجه کشی، داشتن تعدادی پرنده نر و ماده (با در نظر گرفتن نسبت نر به ماده) است. به عنوان مثال برای شروع کار می توانید 10 مرغ و 3 خروس بخرید.

پرورش دهندگان باید جوان باشند یا در نهایت از اولین دوره جفت گیری و تخم گذاری خود گذشته باشند. پرورش دهندگان مسن تر، اگرچه تخم های کمتری می گذارند، تخم های بارور ضعیف تری هم نسبت به پرورش دهندگان جوان دارند.

۲- به تغذیه و سلامت گله رسیدگی کنید

همیشه به تغذیه گله خود توجه کنید و از غذای مخصوص آنها استفاده کنید. رژیم غذایی آنها باید سرشار از مولتی ویتامین، پروتئین و مواد معدنی باشد. به عنوان مثال، مرغ های تخمگذار به کلسیم و پروتئین نیاز دارند و مکمل ad3e برای تقویت اسپرم لازم است. با مشورت دامپزشکان و متخصصان تغذیه طیور بهترین برنامه تغذیه را برای جوجه های خود تهیه کنید.

۳- از انبار کردن تخم ها خودداری کنید 

هر تخم بارور شده را ظرف 24 ساعت پس از تولید جوجه کشی کنید، شانس جوجه کشی به ازای هر روزی که تخم بارور شده را نگه می دارید، 10 تا 15 درصد کاهش می یابد.

۴- دو دستگاه جوجه کشی یا یک دستگاه ستر و هچر همزمان داشته باشید

کسانی که یک گله مولد دارند هر روز یک تخم بارور جدید دریافت می کنند. برای جلوگیری از انباشته شدن تخم مرغ ها باید دائما تمیز شوند. تنها راه حل برای جلوگیری از تجمع تخم مرغ و جوجه کشی مداوم استفاده از دو دستگاه مجزا یکی ستر و دیگری هچر است.

اگر توانایی خرید دو دستگاه جوجه کشی را ندارید، به صرفه ترین کار خرید یک دستگاه جوجه کشی ستر و هچر همزمان است. این دستگاه ها کاملا ایده آل و مناسب برای جوجه کشی مداوم هستند و در دو نوع خانگی و صنعتی تولید می شوند.

 

دستگاه جوجه کشی خوب و با کیفیت

۵- تخم ها را در طول دوره جوجه کشی وزن کنید

در حالت جوجه کشی آماتور، بدون توجه به تازه یا کهنه بودن تخم مرغ ها و یا میزان وزن از دست رفته در طول دوره جوجه کشی، رطوبت ثابت برای تخم ها محاسبه می شود. به طور کلی، رطوبت در نظر گرفته شده برای تخم مرغ تازه بین 40 تا 45 است و تخم مرغ های چند روزه به رطوبت 55 تا 60 درصد نیاز دارند.

تخم های نطفه دار باید بین 7 تا 9 درصد وزن خود را پس از 10 روز جوجه ریزی از دست بدهند و تا زمان جوجه ریزی باید 12 تا 14 درصد وزن خود را از دست بدهند. وزن کردن تخم ها به شما کمک می کند تا میزان رطوبت مناسب برای جوجه ریزی را تعیین کنید.

۶- نطفه سنجی را فراموش نکنید 

یک هفته پس از شروع جوجه کشی، باید با استفاده از چراغ قوه یا نطفه سنج، عمل نطفه سنجی را انجام دهید و تخم های بدون نطفه را از دستگاه خارج کنید چرا که تخم های پوچ به مرور زمان خراب شده و گازهای سمی منتشر شده از آن، سایر جنین های در حال رشد را نیز از بین خواهد برد.

نطفه سنجی را هر هفته انجام دهید و تخم های پوچ و مشکوک را از دستگاه  جوجه کشی خارج کنید تا بالاترین راندمان جوجه کشی را به دست آورید.

دستگاه جوجه کشی خوب و با کیفیت

 

شرکت جوجه ساز بزرگترین تولید کننده دستگاه های جوجه کشی صنعتی و خانگی در ایران می باشد.و بزرگترین عرضه کنننده تخم نطفه دار طیور و پرندگان زینتی می باشد.جهت خرید انواع تخم های نطفه دار و دستگاه های جوجه کشی خانگی و صنعتی با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *