دسته‌بندی نشده

پرورش ونگهداری از عروس هلندی

پرورش ونگهداری از عروس هلندی

عروس هلندی طوطی زیبایی است که پس از مرغ عشق به عنوان دومین پرنده محبوب در بین انسان ها شناخته می شود. این پرنده زیبا را می توان با نام متغیر Nymphicus hollandicus معرفی کرد. طوطی هلندی یکی از خانواده طوطی های استرالیایی است و به آن طوطی هلندی نیز می گویند. در طول روز رفتارهای متفاوتی از این پرنده مشاهده خواهید کرد، بنابراین گاهی اوقات بسیار دوست داشتنی و دوستانه است، اما در مواقع دیگر می توان آن را بسیار بی رحم و شجاع دانست. صدای بسیار دلنشینی دارد و اگر آنها را در خانه نگه دارید، می توانید انتظار شنیدن آن صدای دلنشین را در تمام طول روز داشته باشید. این پرنده در زبان انگلیسی با نام Cockatiel شناخته می شود.

عروس هلندی یکی از جذاب ترین و زیباترین پرندگان است که به دلیل زیبایی زیاد طرفداران زیادی دارد اما مهم ترین نکته نحوه نگهداری آنهاست.

مشخصات ظاهری

در رنگ های: سفید، زرد، خاکستری
اندازه: کوچک
طول عمر: مدت زمان 20 سال

 

رنگ و شکل

عروس هلندی با افزایش سن رنگ پریده است. به طور کلی می توان گفت که این پرنده در سه رنگ کلی سفید، زرد و خاکستری و قهوه ای و کرم وجود دارد که نادر هستند و رنگ آنها بر حسب جنس و سن روشن تر و پررنگ تر می شود. در حال حاضر 22 ترکیب رنگ از رنگ های ذکر شده در سراسر جهان وجود دارد که 8 مورد آن به طور مستقل در استرالیا تولید می شوند. این جهش رنگی را می توان به روش های مختلفی در زنان و مردان مشاهده کرد. اما همه آنها یک تاج زیبا در بالای سر خود دارند که روحیه آنها را در موقعیت های مختلف نشان می دهد. معمولاً نرهای خاکستری دارای تاج و سر زرد رنگ هستند، در حالی که ماده ها دارای سر و تاج خاکستری هستند. در سال 1958 برای اولین بار یک نوع رنگ خاص از عروس هلندی مشاهده شد.

یکی دیگر از ویژگی های این پرنده که آن را زیباتر می کند رنگ متفاوت گونه ها است. اغلب بسته به ترکیب رنگی این پرنده، گونه به رنگ های مختلفی رنگ آمیزی می شود. بیشتر اوقات رنگ قسمت پایینی پرنده روشن تر از قسمت بالایی است. لکه های زرد کوچکی روی بال های عروس هلندی دیده می شود. این لکه ها فقط در ماده ها دیده می شود. طول مرغ به همراه دم حدود 32 سانتی متر و وزن آن را می توان 78 تا 125 گرم گفت.

صدای پرنده عروس هلندی

عروس هلندی می تواند با سوت زدن آهنگ های مختلفی را بنوازد و با استفاده از این روش، کسانی را که دوستشان دارد مجذوب خود می کند و در قلب آنها جای محکمی برای خود حک می کند. در مواقع دیگری که او آواز نمی خواند، او را در حال بازی، خوردن یا سرگرمی در قفس خواهید دید. اگر نمی خواهد هیچ یک از این کارها را انجام دهد، روی شانه فرد مورد علاقه اش می نشیند و به این ترتیب اوقات خوشی را برای خود و خانواده اش رقم می زند. با توجه به مشخصات شخصیتی عالی که دارد، می تواند انتخاب بسیار مناسبی برای نگهداری در منازل باشد.

 

 

جهت خرید تخم نطفه دار عروس هلندی کلیک کنید.

روش های نگهداری

جهت نگهداری مناسب از عروس هلندی بهتر است که یک قفس بزرگ و متناسب با اندازه آنها تهیه کنید که بتواند به راحتی در آن حرکت کرده و بالهای خود را باز کند. بعلاوه توجه کافی را داشته باشید که اندازه قفس باید به گونه‌ای باشد که بتوان به سادگی ظرف های مخصوص غذا و اسباب بازی های پرنده را داخل آن قرار داد. بهترین قفس برای نگهداری عروس هلندی سفید یک قفس بزرگ با درب بزرگ است. این گزینه با توجه به حرکت های این پرنده که بیشتر با پرواز کردن و نه با قدم زدن انجام می شود در نظر گرفته شده است. این پرنده تنها هنگامی که می خواهد غذایش را میل کند به کف قفس می رود که در این مواقع بهتر است کف قفس را با روزنامه پوشانده باشید و مقداری دانه بر روی آن ریخته باشید. اگر مقداری زمان با عروس هلندی بگذرانید به خوبی متوجه اجتماعی بودن آن خواهید شد. فقط کافی است که پر های دور گردن آن را نوازش کنید یا با آن در یک اتاق باشید.

 

غذای پرندگان

از غذای مخصوص این پرندگان استفاده کنید. همچنین برای متعادل کردن میزان مواد مغذی و ویتامین های مورد نیاز این پرندگان می توانید به آنها هویج، کرفس، اسفناج، نخود، تخم مرغ آب پز و میوه هایی مانند پرتقال، سیب و موز بدهید و البته مراقب باشید. که مواد غذایی ذکر شده باید خوب له شوند.

آب دادن

هر روز به طوطی خود آب تازه بدهید و می توانید مقداری ویتامین و مواد معدنی به آب آشامیدنی اضافه کنید.

حمام

این پرندگان عاشق حمام کردن هستندو کافی است یک ظرف آب در قفس آنها قرار دهید تا حمام کنند.

نظافت

پرهای آن ها  مرتب نگه دارید و  ناخن های آن ها را کوتاه کنید. قرار دادن شاخه ای از درختان افرا و بلوط نیز به تیز ماندن منقار آن ها کمک می ‎کند.

مراقبت از عروس هلندی باعث طول عمر این پرنده و سالم و سلامت ماندن آن خواهد شد.

 

 

شرکت جوجه سازبزرگترین تولید کننده دستگاه های جوجه کشی صنعتی و خانگی در ایران می باشد.و بزرگترین عرضه کنننده تخم نطفه دار طیور و پرندگان زینتی می باشد.جهت خرید انواع تخم های نطفه دار و دستگاه های جوجه کشی خانگی و صنعتی با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *