آموزش پرورش و جوجه کشی غاز, مقالات کاربردی جوجه ساز

نحوه اسپری کردن آب بر روی تخم نطفه دار غاز، اردک و قوغاز

آب پاشی بر روی تخم های نطفه غاز

هنگام جوجه کشی پرندگان آبزی مانند غازها، قوغازها، اردک ها و…، تخم های نطفه دار باید با آب پاشیده شوند. اما نحوه و زمان انجام آن به خود کاربر بستگی دارد. هنگامی که این پرندگان تخم می گذارند، می توانید همانطور که در این مقاله توضیح داده شده است، تخم های بارور شده را با آب بپاشید.

علت آب پاشی بر روی تخم های غاز و اردک چیست؟

پرندگان عاشق آب هستند. حتی در فصل بارندگی که پاییز و زمستان است باید استخری برای غازها فراهم شود. زیرا غازها تمایل به جفت گیری در آب دارند. این عدد به افزایش باروری تخمک های بارور شده کمک می کند.

طبق غریزه طبیعی این پرندگان، آنها در هنگام پرورش طبیعی روی تخم‌های خیس و پرهای خیس می‌خوابند.

در زمان استفاده از دستگاه جوجه کشی با توجه به این رفتار غازها باید شرایطی مشابه با تخم های بارور شده فراهم کرد. لقاح غازها و اردک ها به دلایل مختلفی از جمله خنک کردن تخم های بارور شده انجام می شود. در نگهداری غاز  پرنده مادر تخم های بارور شده را حدود 10 دقیقه در روز رها می کند و شروع به خوردن می کند. تخم های بارور شده نیز زمانی که پرنده مادر آنها را می خورد کمی خنک می شوند.

 

هنگام جوجه کشی پرندگان آبزی مانند غازها، قوغازها، اردک ها و … تخم های بارور شده باید با آب پاشیده شوند. اما نحوه و زمان انجام این کار به خود کاربر بستگی دارد. . هنگامی که این پرندگان تخم می گذارند، می توانید همانطور که در این مقاله توضیح داده شده است، تخم های بارور شده را با آب اسپری کنید.

این رفتار غازها باعث میشود که جوجه ها با محیط آبی سازگار باشند و به آن علاقه مند شوند. از طرفی پوسته تخم غاز نسبت به تخم طیور دیگر مثل تخم مرغ یا بلدرچین ضخیم تر است. بنابراین برای اینکه پوسته به اندازه کافی نرم و پفکی شود، باید بر روی آنها آب اسپری کرد.

زمان آب پاشی بر روی تخم های نطفه غاز

اسپری کردن آب بر روی تخم های نطفه دار غاز را میتوانید از روز ششم یا هفتم شروع کنید.  پس از نطفه سنجی زمان مناسب برای شروع آب پاشی می باشد. این کار باید تا اخر دوره ستر انجام گیرد. دوره جوجه کشی غاز با توجه به نژاد  بین 28 الی 35 روز متغیر است. بنابراین با توجه به نژاد و مدت زمان جوجه کشی دوره ستر مشخص خواهد شد.

اسپری آب بر روی تخم های غاز در زمان هچر ممنوع است. در زمان هچ نباید درب دستگاه را باز و بسته کرد. چون باعث آسیب  به جوجه ها و آهکی شدن تخم های نطفه دار می شود.

زمان خاصی از روز را برای آبیاری انتخاب کنید. هر روز در همان زمان، باید تخم های بارور شده غاز یا اردک را با آب بپاشید. پس زمانی را انتخاب کنید که وقت آزاد دارید.

 قیمت تخم نطفه دار غاز

قبل از آب پاشی نکات زیر را رعایت کنید:

یک ظرف اسپری آب مناسب تهیه کنید تا آب آن به پودر تبدیل شود.

از آب لوله کشی برای آب دادن به تخم غاز بارور شده استفاده نکنید. زیرا حاوی ناخالصی ها و املاح معدنی است و باعث ایجاد رسوب آهک می شود. به خصوص آهک آن می تواند منافذ پوسته تخم مرغ را مسدود کرده و جنین داخل تخمک را دچار مشکلات زیادی کند.

آب مقطر یا تصفیه شده با TDS پایین برای اسپری روی تخم غاز مناسب است. بنابراین، آب مقطر را تهیه کنید.

برای جلوگیری از آلودگی تخم مرغ می توانید مقدار کمی ماده ضد عفونی کننده مانند جرم کش را به سمپاش اضافه کنید. می توانید به جای مربا از سرکه سفید یا سرکه سیب استفاده کنید. البته هیچ اجباری برای این کار وجود ندارد.

آبی که برای سمپاشی استفاده می شود باید گرم باشد. می توانید از قبل یک بطری آب در دستگاه نگه دارید تا گرم شود.

 

دستگاه جوجه کشی خانگی و صنعتی ارزان

 

 نحوه اسپری کردن آب بر روی تخم های نطفه دار

ابتدا باید دمای محیط را کمی بالا ببرید، دمای 30 تا 34 درجه برای وضعیت دستگاه در هنگام سمپاشی مناسب است. اگر دما خیلی پایین باشد، تخم‌های بارور شده دچار شوک حرارتی شده و می‌میرند.

دست های خود را ضدعفونی کنید تا از آلوده شدن تخم مرغ های آلوده و آلوده شدن جلوگیری کنید.

دستگاه را خاموش کنید. درب دستگاه را باز کنید و شکاف هایی را که داخل دستگاه قرار می گیرند بردارید. خوب است که شانه های خود را روی میز بگذارید. دمای سطح بسیار پایین است.

8 دقیقه صبر کنید تا تخم مرغ ها در شانه کمی خنک شوند.

به طور غیر مستقیم از فاصله نیم متری روی تخم های بارور شده آب اسپری کنید. به این ترتیب ذرات پودر آب باید از بالا به پایین روی پوسته تخم مرغ بنشیند و حالت شبنم مانند ایجاد کند. مراقب باشید تخم مرغ ها را زیاد خیس نکنید.

تخم مرغ را برگردانید و طرف دیگر را در آب فرو کنید. توجه داشته باشید که هنگام پرورش غازها، هنگام جفت گیری یا جوجه ریزی، تخم باید به صورت افقی جلوی شانه قرار گیرد. این عملکرد برای همه شانه ها در دسترس نیست. یک درام و غلتک بزرگ می تواند آنها را به صورت افقی ایجاد کند

فرآیند سمپاشی را طولانی نکنید. به طور کلی 10 دقیقه برای این کار کافی است.

توجه داشته باشید که پس از اتمام دوش و روشن شدن مجدد دستگاه، رطوبت آن افزایش می یابد. این کاملا طبیعی است زیرا پوسته تخم مرغ مرطوب است. ستر برای تنظیم رطوبت محیط با توجه به زمان مناسب است. پس از مدتی مجدداً رطوبت داخل دستگاه تنظیم می شود. پس از سمپاشی دمای محیط را نیز باید کاهش داد تا به دمای معمولی برسد.

 

 

 

شرکت جوجه ساز بزرگترین تولید کننده دستگاه های جوجه کشی صنعتی و خانگی در ایران می باشد.و بزرگترین عرضه کنننده تخم نطفه دار طیور و پرندگان زینتی می باشد.جهت خرید انواع تخم های نطفه دار و دستگاه های جوجه کشی خانگی و صنعتی با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *