آموزش پرورش و جوجه کشی قرقاول

غذای قرقاول از یک روزگی تا سن بلوغ

تغذیه قرقاول

قرقاول باید از ابتدای روز به درستی و به مقدار مناسب تغذیه شود. تغذیه نامناسب علاوه بر تاخیر در رشد پرنده منجر به کاهش تخم گذاری در ماده ها می شود.

 

 

تخم نطفه دار قرقاول آمریکایی

پرورش جوجه قرقاول از یک روزگی تا یک ماهگی

در 4 هفته اول پرورش، جوجه ها باید با جیره پروتئین 28 درصد تغذیه شوند. پروتئین برای رشد جوجه ها در ماه اول ضروری است. بنابراین، مرغ یک رژیم غذایی با کیفیت بالا با 28 درصد پروتئین فراهم می کند. اما متاسفانه تهیه غذای جوجه قرقاول با پروتئین ۲۸ درصد مشکل است. زیرا اکثر دامداران و مرغداران مرغ، بلدرچین یا بوقلمون تولید می کنند. غذای قرقاول از نظر درصد غذا بسیار به غذای بوقلمون نزدیک است. متأسفانه در بیشتر موارد پرورش دهندگان قرقاول به دلیل عدم وجود جیره 28 درصدی پرونین مجبورند از همان جیره 25 درصدی استفاده کنند. در این صورت بلوغ کامل پرنده می تواند چند هفته به تعویق بیفتد. قبلا در مقاله نگهداری از جوجه قرقاول یک روزه به بیان نکات اصلی نگهداری از مرغ پرداختیم. حتما این مقاله را بررسی کنید. غذای قرقاول باید پایدار باشد. زیرا اندازه خوراک جوجه برای جوجه قرقاول یک روزه مناسب نیست. مطمئن شوید که هر روز خوراک قرقاول را از تولیدکنندگان معتبر تهیه می کنید.

از یک ماه تا دو ماه

از یک ماهگی تا دو ماهگی جوجه ها باید با خوراک حاوی 25 درصد پروتئین تغذیه شوند. در ابتدای این دوره غذای قرقاول باید به تدریج عوض و مخلوط شود. از آنجایی که جوجه ها عادت به خوردن خوراک ارزن دارند، تغییر ناگهانی شکل خوراک به غلتک یا دانه درشت باعث می شود جوجه ها دانه را نخورند.

 

مواد تشکیل دهنده غذای قرقاول

خوراک قرقاول شامل غلاتی مانند گندم، ذرت، سویا، جو و سایر مواد است. پروتئین رژیمی عمدتاً از سویا تامین می شود. قرقاول ها نیز دوست دارند سویا بخورند. در روزهای اول چون غذا در آرد است جوجه ها قدرت انتخاب دارند و معمولا سراغ دانه های سویا می روند. بنابراین غذای مرغ باید هر روز عوض شود در غیر این صورت جوجه ها دچار مشکل می شوند. اما از دو ماهگی لازم نیست غذا را هر روز پرتاب کنید، زیرا جوجه ها غذا را به صورت رول می گیرند.

یک قرقاول در روز چند دانه می خورد؟

مقدار غذایی که این پرندگان مصرف می کنند به سن آنها بستگی دارد. در ماه اول جوجه ها بسیار کوچک هستند و میزان مصرف غذای آنها اصلا اندازه گیری نمی شود. اما از دو ماهگی به بعد مصرف قرقاول قابل توجه است. بنابراین جوجه ها از دو ماه تا 4 ماهگی مصرف غذای بالایی دارند که به آن دوره رشد می گویند. در این مدت مصرف خوراک مرغ به 70 گرم در روز می رسد. اما از 5 ماه آینده مصرف غذای قرقاول روند نزولی دارد، زیرا جوجه ها از نظر جسمی بالغ هستند. پس از بالغ شدن قرقاول، این پرنده روزانه 50 گرم بذر مصرف می کند. اگرچه مصرف غذای قرقاول از 5 ماهگی کاهش می یابد، اما افزایش وزن همچنان ادامه دارد. بنابراین در پرورش قرقاول از ماه چهارم به بعد با کاهش مصرف غذا مواجه هستیم و این کاملا طبیعی است.

قرقاول ها برخلاف جوجه ها و سایر پرندگان نمی توانند غذا را در جعبه های زباله خود جمع آوری کنند. این بدان معنی است که هر پرنده فقط می تواند مقدار معینی غذا در روز بخورد، اما نه بیشتر. جوجه ها و سایر ماکیان ممکن است وقتی غذا در دسترس است پرخوری کنند و غذای بیشتری را در خوراک ذخیره کنند. با توجه به این ویژگی لایه قرقاول، به راحتی می توان غذای دریافتی این پرنده را کنترل کرد. این بدان معنی است که پرورش دهنده می تواند بدون نگرانی غذای یک هفته ای را برای این پرنده فراهم کند، بنابراین پرنده هر روز فقط به اندازه نیاز خود غذا می خورد. این گزینه به شما امکان می دهد به جای بررسی هر روز فیدها را هر چند روز یکبار بررسی کنید.

غذای پرنده باید همیشه در دسترس پرنده باشد زیرا پرنده نمی تواند غذا را در لایه شناختی ذخیره کند و فقط چند بار گاز می گیرد. بنابراین برای اینکه این پرندگان گرسنه نمانند، به مدت یک هفته به آنها غذا بدهید .

 

خرید تخم نطفه دار قرقاول

مولتی ویتامین برای قرقاول

استفاده از مولتی ویتامین در تغذیه جوجه های قرقاول در ماه اول توصیه می شود. در غیر این صورت کمبود ویتامین ها و مواد معدنی مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت. مثلاً جوجه ای در گله تا یک ماهگی بسیار سالم به نظر می رسید، اما ناگهان لنگ شد و مشکل حرکتی پیدا کرد. این نوع مشکل ناشی از کمبود ویتامین های رژیم غذایی از جمله ویتامین D، فسفر و کلسیم است. مصرف ویتامین برای جوجه های قرقاول به خصوص تا 3 ماهگی بسیار مهم است.

برای تامین کلسیم مورد نیاز قرقاول ها می توانید ذرات آهک یا کربنات کلسیم را داخل مخزن (ماسه هوا) بریزید. اگر قرقاول ها در بدن خود کلسیم نداشته باشند، احساس نیاز می کنند و از کلسیم موجود در بستر استفاده می کنند.

اگر گله مولد شما از جوجه هایی در سنین مختلف تشکیل شده است، حتما آنها را جدا کنید. زیرا نوع و مقدار خوراک قرقاول در سنین مختلف متفاوت است. همچنین اگر مرغ‌های جوان‌تر همراه با مرغ‌های مسن‌تر پرورش داده شوند، مرغ‌های مسن‌تر همیشه از جوجه‌های جوان‌تر سبقت می‌گیرند و از خوردن آن‌ها جلوگیری می‌کنند. در نتیجه جوجه ها ضعیف می شوند و خیلی سریع می میرند. بنابراین جوجه های کمتر از یک ماه را با مرغ های دو یا سه ماهه مخلوط نکنید. اما وقتی به سن بلوغ می رسند دیگر مشکلی از نظر سنی وجود ندارد. نرها به جز قرقاول ها با ماده های بزرگتر جفت نمی گیرند.

 


تغذیه قرقاول های تخمگذار

در طول دوره تخم گذاری و جوجه کشی که از اواخر اسفند آغاز می شود، قرقاول ها باید با غذای باکیفیت تهیه شوند. در این مدت 4 ماهه باید از نظر تغذیه ای از قرقاول ها مراقبت کنید. در این مدت، علاوه بر رژیم غذایی خاص، می توانید از سبزیجات تازه و تمیز (مرغ، کلم، تربچه، کدو سبز، کرفس، اسفناج، خیار و …) برای تغذیه پرندگان استفاده کنید. همیشه همراه با غذای قرقاول های خود آب تمیز و شیرین تهیه کنید.

استفاده از یونجه در تغذیه قرقاول

یکی از گیاهان بسیار مفیدی که می توان از آن در تغذیه قرقاول استفاده کرد یونجه است. قرقاول ها علاقه زیادی به خوردن یونجه دارند و از طرفی این گیاه خواص زیادی برای پرنده دارد. حدود 20 درصد این گیاه به خصوص برگ های آن حاوی پروتئین بوده و بسیاری از آنزیم های لازم برای بدن پرنده را تامین می کند. ویتامین A، C و ویتامین E نیز در گیاه یونجه یافت می شود. بنابراین می توان از یونجه برای کاهش هزینه خوراک قرقاول و حتی کیفیت بهتر گوشت این پرنده استفاده کرد.

 

 

شرکت جوجه ساز بزرگترین تولید کننده دستگاه های جوجه کشی صنعتی و خانگی در ایران می باشد.و بزرگترین عرضه کنننده تخم نطفه دار طیور و پرندگان زینتی می باشد.جهت خرید انواع تخم های نطفه دار و دستگاه های جوجه کشی خانگی و صنعتی با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *