مقالات کاربردی جوجه ساز

عوارض کمبود کلسیم در جیره غذایی پرندگان تخم‌گذار

عوارض کمبود کلسیم در جیره غذایی پرندگان تخم‌گذار

پرندگان در طول فرآیند تخمگذاری و پوست اندازی به کلسیم بیشتری نیاز دارند. پرندگان تخم‌گذار به مقادیر قابل توجهی کلسیم در رژیم غذایی خود نیاز دارند تا تخم‌هایی با پوست سخت تشکیل دهند، زیرا بیش از 95 درصد از پوسته تخم‌مرغ در حال رشد از سنگ آهک تشکیل شده است.

علاوه بر این، در طول دوره پوست اندازی، یکی از نیازهای اصلی پرنده، بازسازی کلسیم است. فقدان آن مطمئناً مشکلات زیادی را برای پرنده به همراه خواهد داشت.به طور کلی می توان گفت که کلسیم یکی از عناصر جدایی ناپذیر پرندگان است که به خصوص در این دوران همواره باید توسط پرورش دهنده تامین شود. در این صورت شما 1 دوره تخم گذاری و جوجه کشی سالم و بی عیب را خواهید دید.

 

جهت خرید تخم نطفه دار کلیک کنید

 

 

شایع ترین علائم و مشکلات کمبود کلسیم در جیره مرغ های تخمگذار

  • وجود مشکلاتی در راه رفتن پرندگان
  • لنگیدن مرغ
  • کج شدن پاهای پرنده
  • کاهش قابل توجه در راندمان تخم‌گذاری پرنده
  • تولید تخم‌هایی با پوسته نازک و بسیار شکننده
  • وجود مشکلات در انعقاد خون
  • مشاهده ضعف جسمانی کاهش تحرک در پرنده
  • تولید تخم مرغ‌هایی که فاقد پوسته هستند
  • افزایش مرگ و میر و تلفات در گله
  • اختلال در کارکرد دستگاه عصبی و وجود مشکلات در انتقال پیام عصبی
  • ناتوانی و ضعف در پاها و حرکت روی سینه

در صورت مشاهده هر یک از علائم ذکر شده، آنها را نادیده نگیرید و برای درمان و پیشگیری اقدامات فوری انجام دهید.

مقدار کلسیم مورد نیاز پرنده در روز

در طول دوره تخمگذاری، مرغ های مادر به 3.5 گرم کلسیم در روز نیاز دارند تا تخم های سفت تولید کنند. مصرف کلسیم فوق فقط می تواند نیازهای مرغ های تخمگذار بومی را برآورده کند، زیرا مرغ های تخمگذار صنعتی به دلیل تولید تعداد زیادی تخم در مدت زمان کوتاه، عموماً به کلسیم بیشتری نیاز دارند. کلسیم مورد نیاز مرغ های تخمگذار صنعتی 4.5 گرم در روز است.

همانطور که می دانید کلسیم به تنهایی باعث تشکیل پوسته تخم مرغ نمی شود و سایر عناصر نیز در این فرآیند موثر هستند. عناصر مهم و موثر در این فرآیند منیزیم، روی، منگنز، فسفر و ویتامین D3 هستند.

اگر مرغ‌های تخم‌گذار به گونه‌ای نگهداری شوند که بتوانند از نور طبیعی خورشید برای تخم‌گذاری استفاده کنند، نیازی به استفاده از مکمل‌ها برای تامین ویتامین D3 مورد نیاز آنها ندارند، زیرا ویتامین D3 به طور طبیعی از طریق نور خورشید جذب می‌شود. اما پرندگانی که در نور مصنوعی تخم می گذارند باید رژیم غذایی خود را با ویتامین D تکمیل کنند.

اهمیت تاثیر فسفر بر میزان جذب کلسیم

کلسیم و فسفر از مواد معدنی ضروری برای جوجه ها هستند و باید به مقدار مناسب جذب شوند، زیرا فسفر نقش مهمی در جذب کلسیم دارد، بنابراین به پرورش دهندگان برای تخم مرغ های موفق توصیه می کنیم که به فسفر در رژیم غذایی خود توجه کنند تا اطمینان حاصل شود. که نسبت کلسیم وجود دارد.

در تغذیه مرغ های تخمگذار نسبت کلسیم و فسفر 7 به 1 می باشد البته لازم به ذکر است که میزان ذکر شده برای تمامی گونه های این پرنده صدق نمی کند و در برخی از انواع مرغ ها این نسبت از 8 به 12 به یک

اگر به این نسبت توجه نکنید، ممکن است مشکلات زیادی برای تخم مرغ ایجاد شود. مثلا، کلسیم اضافی در غذای مرغ می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در پوسته تخم مرغ شود. این بدان معنی است که مرغ بیش از نیاز خود کلسیم دریافت می کند، اما در پایان فصل ممکن است تخم مرغ هایی با پوسته معیوب تولید کند.

متأسفانه بسیاری از پرورش دهندگان بی تجربه که به تازگی وارد این صنعت شده اند، با دیدن چنین تخم مرغ هایی فکر می کنند که مشکل کمبود کلسیم در جیره غذایی پرندگان است، در حالی که مشکل اصلی، وجود کلسیم اضافی در جیره پرندگان است.

این افراد بدون اینکه علت اصلی آن را بدانند، کلسیم بیشتری در جیره غذایی پرنده می گذارند تا مشکل را حل کنند که فقط وضعیت فعلی پرنده را بدتر می کند.کلسیم اضافی بدن پرنده به صورت فسفات کلسیم دفع می شود که در نهایت منجر به کمبود فسفر در بدن مرغ می شود.

علائم کلسیم اضافی یا عدم تعادل نسبت کلسیم به فسفر شامل موارد زیر است.

سختی بیش از حد پوسته تخم مرغ

کاهش فرآیند تخم ریزی

تولید تخم مرغ بدون پوسته یا با پوسته نرم

پوسته تخم مرغ برجستگی دارد

اگر در فرآیند پرورش این دسته از پرندگان متوجه نیاز به کلسیم بالا شوید، مجبور می شوید کلسیم بیشتری را به صورت جداگانه در اختیار پرندگان قرار دهید، بنابراین از افزودن این ماده معدنی به جیره غذایی پرندگان خودداری کنید.

برای این کار توصیه می کنیم کلسیم اضافی مورد نیاز پرنده را در ظرفی جداگانه قرار دهید. شکل کلسیم مورد نیاز برای تغذیه طیور می تواند به اشکال مختلف مانند ذرات 1 تا 2 میلی متری باشد.

جالب توجه است که اندازه ذرات کلسیم تأثیر قابل توجهی بر میزان موجود در بدن مرغ دارد، بنابراین جانورشناسان توصیه می کنند که پرورش دهندگان صنعتی و محلی از ذرات کلسیم به کوچکی 1-2 میلی متر برای پرندگان تخمگذار استفاده کنند. می توان از ذرات بین 2 تا 4 میلی متر استفاده کرد.

در انتخاب کلسیم به این نکته توجه کنید که کربوهیدرات های کلسیم به صورت آرد نمی توانند نیاز پرندگان به کلسیم را به درستی تامین کنند، زیرا علاوه بر جذب کم، باعث از بین رفتن اشتها نیز در پرندگان می شود.

علائم کمبود کلسیم در پرندگان چیست؟

از علائم اصلی کمبود کلسیم در بدن پرنده میتوان به نازک شدن پوسته تخم یا تولید تخم لمبه ، رشد کُند و ضعیف، ضعف در رشد پرها، نرمی استخوان، بی حالی، تغییر حالت در راه رفتن و اسکلت بندی بدن، افزایش شدید حجم ادرار، رنجوری پا، خستگی پرنده، لرزش بدن، ضعف و تشنج اشاره نمود.

تمامی پرندگان اگر دچار کمبود کلسیم شوند، علائم گفته شده در بالا در آنها ظاهر میشود.

 

 

 

منابع مورد استفاده برای تامین کلسیم مرغ ها

صدف معدنی

میزان کلسیم موجود در صدف های معدنی مشابه کربنات کلسیم و سنگ آهک است، اما در مقایسه با صدف های معدنی، صدف های معدنی بیشتر از سنگ آهک در معده پرنده باقی می مانند و کلسیم راحت تری جذب می شود و در نتیجه صدف های معدنی بسیار کارآمدتر می شوند. این منبع ارائه شده است.

پودر استخوان

گرد و غبار استخوان دارای محتوای اکسیژن بسیار بالایی است. علاوه بر این، 13 درصد از گرد و غبار استخوان فسفر است. کشاورزان به ندرت از پودر استخوان برای تامین کلسیم مورد نیاز جوجه ها استفاده می کنند زیرا منابع ارزان تر و موثرتری برای رفع نیاز وجود دارد.

دی کلسیم فسفات

دی کلسیم فسفات یکی دیگر از منابع بسیار غنی کلسیم است که پرندگان به آن نیاز دارند.

کربنات کلسیم بدون aol

کربنات کلسیم ارزان ترین منبع کلسیم است و هزینه آن نسبت به سایر منابع برای تامین نیاز جوجه ها بهتر است.

سنگ آهک نسبت به صدف های معدنی مدت زمان کمتری در معرض آلودگی قرار می گیرد، بنابراین استفاده از آن برای طیور مفیدتر است.

پوسته تخم مرغ

همانطور که در ابتدا ذکر شد، پوسته تخم مرغ از آهک است که مقدار زیادی کلسیم در آن ذخیره شده است، بنابراین پوسته تخم مرغ می تواند کمبود کلسیم را در جوجه ها پر کند.

 

 

 

شرکت جوجه سازبزرگترین تولید کننده دستگاه های جوجه کشی صنعتی و خانگی در ایران می باشد.و بزرگترین عرضه کنننده تخم نطفه دار طیور و پرندگان زینتی می باشد.جهت خرید انواع تخم های نطفه دار و دستگاه های جوجه کشی خانگی و صنعتی با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *