مقالات آموزش پرورش انواع طیور و پرنده زینتی

علل بروز بیماری ها و اختلالت تغذیه ای در طوطی سانان

علل بروز بیماری ها و اختلالت تغذیه ای در طوطی سانان

هر یک از مواد غذایی مورد نیاز ،در بدن وظایفی دارند که وقتی جیره غذایی کمبود داشته باشد،به طور خودکار به فرمان هیپوتالاموس مغز ،ذخیره های موجود در بافت های بدن مورد استفاده قرار می گیرد .

چنانچه در این مرحله جیره غذایی اصلاح بشودو   کمبود مواد مورد نیازتوسط خوراک مصرفی تامین شود ،کم کم ذخایر تخلیه شده در خون و مصرف شده ،مجددا تامین می شود.

اما اگر غذای مصرفی  کمبود یک یا چند مواد غذایی را داشته باشد و دیگر ذخیره ای در بافت های بدن نباشد که به خون منتقل شود،در این مرحله عوارض ،اختلالات و بیماری های ناشی از سوء تغذیه آشکار می شود.

د

خرید تخم نطفه دار طوطی سانان

 

 

عوارض کمبود یا زیاد بود برخی مواد غذایی در بدن طوطی 

کمبود کلسیم

کلسیم بیشتر وزن استخوان ها و دندان ها را تشکیل می دهد و همچنین برای لخته شدن خون و برخی عملکردهای دیگر مورد نیاز است.

کمبود کلسیم باعث از بین رفتن استخوان در پرندگان مسن می شود. باعث نرمی استخوان‌ها در جوانان می‌شود و مقدار غذای خروس مانع از جذب فسفر در روده‌ها و مشکلات دیگر می‌شود.

کمبود فسفر

فسفر یکی از عناصر مهم در استخوان ها، اعصاب و مغز است و نقش مهمی در انجام واکنش های بیوشیمیایی دارد. و اختلال در واکنش ها برای بدن مهم می شود. میزان بالای فسفر موجود در رژیم غذایی کاسکو علاوه بر ایجاد مشکلات دیگر از جذب فسفر در روده ها نیز جلوگیری می کند.

کمبود سدیم و پتاسیم

کمبود این مواد در بدن پرنده باعث به هم خوردن تعادل الکتریکی دو طرف غشای سلولی و در نتیجه به هم خوردن تعادل الکترولیت های خون می شود.

تک پر به این معنی است که ورود و خروج غذا به داخل سلول ها مختل شده و مرگ پرنده در مدت کوتاهی اتفاق می افتد.

سدیم یکی از اجزای نمک خوراکی است، نمک خوراکی بخش مهمی از سدیم و کلر مورد نیاز بدن را تامین می کند و به همین دلیل برای همه حیوانات و پرندگان ضروری است. به یاد داشته باشید که غذای طوطی ها باید حاوی 5 درصد نمک باشد. خواهد بود

کمبود گوگرد

کمبود این مواد در جیره غذایی پرندگان از تولید آمینو اسیدهای حاوی گوگرد و عواقب کمبود آنها جلوگیری می کند.

کمبود آهن

آهن جزء هموگلوبین خون است و کمبود آن باعث کاهش خون سازی و کم خونی می شود و اگر کم خونی اصلاح نشود هزار و یک عارضه دیگر به دنبال دارد.

کمبود ید

ید بخشی از هورمون تیروکسین است و کمبود آن منجر به بزرگ شدن غده تیروئید می شود.

کمبود منگنز

کمبود این مواد در خوراک طیور باعث دررفتگی تاندون آشیل در ساق پا می شود.

کمبود ویتامین A

کمبود این ویتامین می تواند باعث کدر شدن قرنیه چشم و سپس خشک شدن آن و در نهایت کوری شود. تمام سیستم های بدن

 

کمبود ویتامین D

کمبود این ویتامین می تواند مانع از جذب کلسیم و فسفر در روده شود.

کمبود ویتامین E

کمبود این ویتامین عمدتاً بر سیستم تولید مثل تأثیر می گذارد. بنابراین ویتامین E مهمترین ویتامین مربوط به عملکرد صحیح دستگاه تناسلی طوطی نر و ماده است.

مردان بدون ویتامین یا مواد معدنی به نام سلنیوم جفت گیری موفق خود را از دست می دهند و به طور مشابه زنان بدون این ویتامین به دلیل این ویتامین زایمان می کنند. این ویتامین به عنوان یک ویتامین ضد باروری و عقیمی در پرندگان شناخته شده است.

کمبود ویتامین K

کمبود این ویتامین در بدن پرنده باعث انعقاد نشدن خون و خونریزی شدید در صورت بریدگی یا خراش می شود.

کمبود ویتامین B

تمام ویتامین های گروه B که با نام تجاری از آنها یاد می شود دارای عملکرد هستند و کمبود هر یک از آنها باعث ایجاد بیماری در بدن پرنده می شود.

اما به طور کلی، عملکرد اصلی این ویتامین ها در بدن حفظ سلامت مغز و سیستم عصبی و مداخله در چرخه های بیوشیمیایی خاص در داخل سلول های بدن است.

کمبود این گروه از ویتامین ها می تواند بسیاری از عملکردهای حیاتی سلول ها را مختل کند.

بیوتین، پنتونیک اسید و … نیز جزو ویتامین های گروه B محسوب می شوند.

کمبود ویتامین C

باعث خونریزی لثه و اختلالات متابولیسم غذا می شود.

کمبود اسیدهای آمینه

کمبود این مواد در بدن از تشکیل برخی اسیدهای آمینه، هورمون ها و آنزیم ها، بافت ماهیچه ای و … جلوگیری می کند.

یکی از آنزیم های تولید شده توسط پانکراس انسولین است، کمبود انسولین باعث دیابت می شود. همچنین یکی از هورمون های غدد درون ریز در جلوی غده هیپوفیز که 90 درصد از عملکردهای حیاتی بدن را کنترل می کند و سایر هورمون های غدد درون ریز و برون ریز، هر یک از این اسیدهای آمینه تنها در صورتی تولید می شوند که یکی از اسیدهای آمینه وجود داشته باشد. کمبود. بنابراین جدای از سایر مشکلات تغذیه ای، این ماده واحد به راحتی می تواند به زندگی یک موجود زنده پایان دهد.

یکی دیگر از کمبودهای تغذیه ای در طوطی

برای اینکه آنها بتوانند وظایف خود را در بدن انجام دهند و از بیمار شدن بدن جلوگیری کنند، روزانه تقریباً 100 نوع ماده مغذی ضروری باید به بدن برسد.

موارد فوق تنها نمونه ای از اهمیت تغذیه مناسب است تا شما عزیزان بدانیم تغذیه مناسب چقدر برای سلامتی کاسکو و سایر طوطی ها اهمیت دارد.

با این حال، باید توجه داشته باشیم که بدن یک موجود زنده حتی می تواند کمبودها و افراط در رژیم غذایی را برای چندین ماه تحمل کند بدون اینکه عوارض جانبی آشکاری از خود نشان دهد، اما در نهایت روزی می رسد که بدن قادر به تحمل آن خواهد بود. به پایان خواهد رسید .

مواردی که در تشخیص علائم اولیه بیماری می تواند به شما کمک کنند عبارت اند از :

  • فضولات (مدفوع) غیر معمولی
  • کم حرف شدن تا سکوت کامل
  • رفتار های خارج از حالت عادی
  • سرد بودن پاهای طوطی
  • پوف شدگی پرهای طوطی
  • بالا بودن حجم پرنده

 

 

 

شرکت جوجه ساز بزرگترین تولید کننده دستگاه های جوجه کشی صنعتی و خانگی در ایران می باشد.و بزرگترین عرضه کنننده تخم نطفه دار طیور و پرندگان زینتی می باشد.جهت خرید انواع تخم های نطفه دار و دستگاه های جوجه کشی خانگی و صنعتی با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *