مقالات کاربردی جوجه ساز

علت نوک چینی جوجه های یک روزه

علت نوک چینی جوجه های یک روزه

نوک زدن پرنده فرآیندی است که طی آن پرورش دهندگان به طور کامل بخشی از منقار پرنده را به صورت دستی یا با دستگاه های مخصوص جدا می کنند.

 

یکی از سوالاتی که مطمئنا اکنون ذهن شما را گیج کرده این است که چرا عمل منقار پرنده چینی انجام می شود؟

در صنعت طیور برای جلوگیری از مشکلات بیشتر در گله ها و جلوگیری از آسیب جدی به پرندگان فشار وارد می شود.

هم نوع خواری یک بیماری شایع و مسری در پرندگان است. در صورت مشاهده این بیماری در گله، پرورش دهنده باید سریعاً برای رفع مشکل اقدام کند، زیرا روند بیماری به گونه ای پیش می رود که پرنده بیمار به سایر پرندگان حمله می کند و باعث ایجاد پر یا آسیب به پرنده دیگر می شود.

همانطور که قبلا ذکر شد،هم نوع خوارییک بیماری عفونی است که به سرعت در بین تمام پرندگان گله گسترش می یابد و در تمام جوجه های منطقه گسترش می یابد. بنابراین سایر پرندگان ناآگاهانه این فرآیند را انجام می دهند که ضررهای جبران ناپذیری به کسب و کار شما وارد می کند.

در برخی موارد، رشد بیش از حد منقار یا انحراف منقار باعث ایجاد منقار پرنده چینی می شود. در این موارد پرورش دهندگان طیور از تجهیزات مخصوصی برای قطع منقار استفاده می کنند.

ساختار منقار بسیاری از پرندگان حاوی کراتین است و برای درک بهتر می توان گفت که این همان پروتئین موجود در ناخن، مو و ناخن آنهاست. همانطور که در بالا ذکر شد، منقار برخی از پرندگان حاوی پروتئین است، بنابراین منقار پرندگان چینی را می توان با چاقوهای تیز و داغ تهیه کرد.

جهت خرید تخم نطفه دار کلیک کنید

 

زمان مناسب برای نوک چینی طیور

بهترین زمان برای کوتاه کردن منقار پرنده 6 تا 10 روز است، البته باید توجه داشت که این عمل در هر سنی قابل انجام است. کارشناسان صنعت طیور اکیدا توصیه می کنند که فرآیند منقار چینی در 6 تا 10 روز اول پس از تولد جوجه انجام شود، زیرا اگر منقار پرنده در این سن برداشته شود، دیگر امکان بهبودی وجود نخواهد داشت.

توجه داشته باشید که منقار جوجه های کمتر از 10 روز در هنگام گاز گرفتن بسیار شکننده و ظریف هستند و برای بریدن آنها به مهارت و حساسیت خاصی نیاز دارد، بنابراین یک اشتباه کوچک در طی روش اشتباه می تواند کشنده باشد. مرغ

از دیگر مشکلات ناشی از این خطا می توان به مشکلات تنفسی، ضعف جسمانی، استرس و گرسنگی و در نهایت مرگ پرنده اشاره کرد. معمولا افراد با تجربه بیشتر بعد از رسیدن جوجه ها به 1-2 ماهگی این کار را انجام می دهند.

زمانی که جوجه ها به دو ماهگی می رسند، منقار آنها به میزان قابل توجهی رشد کرده است همچنین در این سن سوراخ های بینی که در منقار قرار دارند از نوک پرنده خیلی دور هستند

جالب است بدانید یکی از اشتباهات رایج بسیاری از پرورش دهندگان بی تجربه هنگام نوک زدن جوجه ها، بریدن بیش از حد منقار و بریدن سوراخ های بینی پرنده است. این اشتباهات می تواند به سیستم تنفسی فوقانی مرغ شما آسیب برساند. این اختلال در ابتدا باعث بیماری تنفسی در جوجه ها می شود و در نهایت منجر به مرگ می شود.

توجه داشته باشید که فرآیند منقار در پرندگان منحصر به جوجه ها نیست و سایر پرندگان مانند بوقلمون، بلدرچین و حتی اردک نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

 

جهت خرید دستگاه های جوجه کشی کلیک کنید

 

 

مزایای انجام فرایند نوک چینی طیور

الف) پیشگیری از بیماری کانیبالیسم یا همنوع خواری

ب) جلوگیری از ریخت و پاش و صرفه جویی در مصرف غذا

ج) یکنواخت شدن گله

 

 

شرکت جوجه ساز بزرگترین تولید کننده دستگاه های جوجه کشی صنعتی و خانگی در ایران می باشد.و بزرگترین عرضه کنننده تخم نطفه دار طیور و پرندگان زینتی می باشد.جهت خرید انواع تخم های نطفه دار و دستگاه های جوجه کشی خانگی و صنعتی با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *