آموزش پرورش و جوجه کشی بوقلمون

علت مرگ جوجه بوقلمون در داخل تخم هنگام جوجه کشی چیست؟

دلایل زیادی برای این امر وجود دارد از جمله تنظیم نشدن دما و رطوبت دستگاه جوجه کشی، تخم های بارور قدیمی و غیر استاندارد، عدم اندازه گیری به موقع اسپرم، عدم توجه به کالیبراسیون دستگاه و دمای متابولیک، باز و بسته شدن مکرر درب.  گروه های تولید مثلی بیمار و مشکل دار و… شامل مرگ جنین داخل تخم می باشد که در ادامه به مهمترین آنها اشاره خواهد شد.

تخم نطفه دار بوقلمون

الف – کالیبره نبودن سنسور دستگاه جوجه کشی

قبل از شروع رکار با دستگاه جوجه کشی، از کالیبره بودن سنسور دستگاه اطمینان حاصل کنید. برای این کار می توانید از سنسور دما و رطوبت تستو برای اندازه گیری دقت سنسور اصلی دستگاه استفاده کنید.
کالیبراسیون بدون دقت سنسور می تواند مرگ جوجه ها را در تخم پیش بینی کند.
علاوه بر این، نوع آشکارسازها تأثیر بسزایی در موفقیت جوجه کشی بوقلمون ها خواهد داشت. سنسورهای نسل 3 و 4  در مقایسه با سایر سنسورهای موجود در بازار از دقت و سرعت اندازه گیری فوق العاده بالایی برخوردار هستند که باعث افزایش راندمان جوجه کشی بوقلمون خواهد شد.

 

ب – عدم تنظیم صحیح دما و رطوبت جوجه کشی

دما مهمترین و تاثیرگذارترین عامل در جوجه کشی است، تغییر چند دهم درجه در دمای جوجه کشی باعث تشنج و مرگ جنین در داخل تخمک می شود، بنابراین باید دقیقا تعیین شود.

همچنین تغییرات رطوبت در محدوده 10-5 درصد برای جوجه های بوقلمون مشکلی ایجاد نمی کند، اما کنترل منظم رطوبت نیز مهم است، زیرا رطوبت زیاد یا کم می تواند مشکلات خاص خود را ایجاد کند.

در مقاله‌های جداگانه‌ای در مورد اثرات دما و رطوبت خیلی کم یا زیاد در انکوباتور صحبت شده است و به طور کلی یکی از علل مرگ مرغ در داخل تخم‌مرغ مربوط به عدم تنظیم صحیح این دو است.

 

ج – جوجه کشی از تخم نطفه دار کهنه یا ضعیف

اگر تخم بوقلمون بارور شده را به مدت 3 تا 4 روز رها کنید، می توان پیش بینی کرد که جنین داخل تخم از بین می رود زیرا تخم قدیمی مقداری آب از دست داده و جنین ضعیف است. از طرف دیگر، اگر بوقلمونی که تخم بارور شده را می گذارد بیمار یا خیلی جوان یا خیلی پیر باشد، ممکن است تخم از تخم خارج نشود یا جنین داخل تخم بمیرد.
به عنوان مثال، بیماری مایکوپلاسما می تواند منجر به مرگ جنین داخل تخمک شود، زیرا باکتری عامل می تواند از طریق بوقلمون مادر به تخم و جنین منتقل شود.

 

دستگاه جوجه کشی بوقلمون

 

د – چرخش نامناسب راک دستگاه 

چرخش دستگاه تاثیر بسزایی در مرگ جوجه ها در تخم دارد. زاویه چرخش، چرخش آهسته و سریع و حتی تعداد دور در 24 ساعت درگیر این سوال است و تحقیقات علمی معتبری در این زمینه منتشر شده است.

استفاده از دستگاه جوجه کشی استاندارد که به آرامی و با زاویه مناسب می چرخد ​​در کاهش تلفات جوجه بوقلمون در تخم بسیار مفید است.

هـ – استفاده از تخم بدفرم و مشکل دار در جوجه کشی

تخم‌هایی که گرد، خیلی کوچک یا خیلی بزرگ هستند، یا تخم‌هایی که پوسته‌شان کوچک‌ترین شکافی باشد، به‌درستی از تخم خارج نمی‌شوند. علاوه بر این، تخم ها با خاک، خون و غیره پوشیده شده اند.

و – سنجش دمای متابولیک جنین و سیرکولاسیون صحیح 

اگر مراحل بالا را هنگام جوجه کشی بوقلمون انجام داده اید، اما مشاهده کرده اید که جوجه بوقلمون در دستگاه می میرد، احتمالاً هنگام جوجه کشی بوقلمون به دمای متابولیک توجه نکرده اید.

بدن جنین در طول دوره کمون دائما در حال رشد است و هر چه بزرگتر باشد گرمای بیشتری تولید می کند. این گرمای ناشی از متابولیسم بدن در جنین را دمای متابولیک می نامند و اگر این مقدار دما از 38.5 درجه سانتیگراد بیشتر شود، جنین داخل تخمک تب کرده و در نهایت تشنج می کند و می میرد.

 

نکته :شخص اپراتور که در واقع فرایند جوجه کشی را انجام میدهد نقش کلیدی را بر عهده دارد. چون باید تمامی اصول و قواعد جوجه کشی را رعایت کند.

اپراتور باید اطاعات کاملی در مورد مقدار دما و رطوبت جوجه کشی داشته و مفاهیمی همچون دوره ستر ، دوره هچر ، دما ، رطوبت و … را بداند.

 

شرکت جوجه ساز بزرگترین تولید کننده دستگاه های جوجه کشی صنعتی و خانگی در ایران می باشد.و بزرگترین عرضه کنننده تخم نطفه دار طیور و پرندگان زینتی می باشد.جهت خرید انواع تخم های نطفه دار و دستگاه های جوجه کشی خانگی و صنعتی با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *