آموزش پرورش و جوجه کشی مرغ

علت قطع تخمگذاری مرغ خانگی

13 علت که باعث قطع ناگهانی تخمگذاری مرغ خانگی میشود

1: آیا مرغ شما همیشه تخم گذار بود؟

 

جوجه ها معمولاً بسته به نژادشان از 5 تا 6 ماهگی شروع به تخم گذاری می کنند. اگر جوجه‌های شما جوان هستند و هنوز تخم‌گذاری نکرده‌اند، نگران برخی از نژادها نباشید. اولین دوره تخمک گذاری بیش از 6 ماه است. البته برخی از نژادها اولین تخم های خود را در 4 ماهگی و در شرایط ایده آل می گذارند. جوجه ها هر 24-26 ساعت تخم می گذارند.

تخم نطفه دار مرغ بومی و محلی و گلپایگان

 

2: پیری و افزایش سن مرغ

جوجه ها سه ماه پس از شروع اولین تخم گذاری به بالاترین سطح تخمگذاری می رسند و تا سن 3 سالگی 250 تا 220 تخم در سال تولید می کنند. اما پس از آن هر سال تعداد مرغ هایی که می گذارند کمتر و تعداد تخم ها بیشتر می شود. جوجه های روستایی می توانند تا 10 سال در شرایط طبیعی زندگی کنند. یک مرغ پیر تخم می گذارد و در بیشتر موارد تخم گذاری را متوقف می کند. بنابراین نمی توان انتظار داشت که به اندازه قبل تخم مرغ تولید کند.

3: کرچ شدن

کرچ همچنین باعث می شود که مرغ تخم گذاری را متوقف کند. اگر جوجه‌های شما مدت زیادی در لانه می‌خوابند و نمی‌خواهند زیاد غذا بخورند، احتمالاً عصبانی هستند. فصل ریزش جوجه ها معمولا در اوایل بهار و اواخر تابستان اتفاق می افتد و جوجه ها به طور طبیعی خود به خود به این حالت می روند. اگر قرار نیست به طور طبیعی جوجه ریزی کنید، باید مرغ های جوجه ریزی شده را از این وضعیت حذف کنید.

 

تخم نطفه دار مرغ زینتی

کرچ یک استعداد طبیعی برای جوجه ها است که روی تخم ها بنشینند و جوجه به دنیا بیاورند. اکثر جوجه ها در نهایت می میرند. برخی از نژادها بیشتر از بقیه نفس نفس می زنند و در برخی نژادها این عمل به ندرت اتفاق می افتد (کوسن و هنگر سابقه اسپاسم دارند، اما لگهورن به ندرت نفس نفس می زند). هنگامی که یک مرغ دچار پوسیدگی می شود، تغییرات هورمونی تولید تخم را متوقف می کند

یکی از عوامل اصلی که بر جوجه ها تأثیر می گذارد معمولاً تجمع تخم ها در لانه است، اما برخی از جوجه ها نیز می توانند جوجه های بدون تخم در لانه باشند. برای کاهش ازدحام باید هر روز تخم ها را از لانه جمع آوری کرد و محل را هموار کرد. اگر جوجه بخواهد مدت زیادی در لانه بماند باید چند روز از لانه خارج شود، در این صورت پس از مدتی رفتار پرورشی پایان می یابد و مرغ به تولید تخم باز می گردد.

 

4: عدم دریافت نور کافی

از ابتدای ماه جولای هر سال، روزها کوتاهتر می شوند و از ابتدای ژانویه هر سال طولانی تر می شوند. طول روز از حدود 16 ساعت در اوایل تابستان تا حدود 8 ساعت در اوایل زمستان متغیر است. این تغییر روز باعث ریزش و پایان تخمک گذاری می شود که چند ماه طول می کشد. روشنایی تولید برای جلوگیری از کاهش تولید به دلیل تغییر در طول روز ضروری است. برای ادامه تولید، طول روز باید افزایش یابد یا بیش از 12 ساعت در روز ثابت بماند (مثلاً 14 تا 16 ساعت در روز). نور مورد نیاز باید به گونه ای باشد که بتوانید روزنامه بخوانید، اما کیفیت منبع نور مهم نیست. باید به یاد داشته باشیم که اگر برنامه نظارت شروع شود باید ادامه یابد و قطع نظارت حتی برای یک روز می تواند تاثیر منفی بر تولید داشته باشد و بهتر است از زمان کم هزینه برای بهبود نظارت استفاده شود. برنامه

جوجه ها برای تخم گذاری به چند ساعت نور نیاز دارند؟

یکی از رایج‌ترین دلایل کاهش یا توقف مرغ‌های تخم‌گذار، کاهش ساعات تماس و کوتاه شدن روز است. مرغ‌های تخم‌گذار باید حداقل 16 ساعت نور طبیعی یا مصنوعی در روز دریافت کنند تا بتوانند تخم‌گذاری کنند. در پاییز و زمستان به دلیل روزهای کوتاه و ابری، جوجه ها نور بسیار کمی دریافت می کنند. اما این نیاز را می توان به طور موثر و با کمک نور برطرف کرد.

5: ایجاد استرس

جوجه ها به مکانی آرام و به دور از استرس تخم گذاری نیاز دارند. استرس به اشکال مختلف در جوجه ها ظاهر می شود و اختلاف دمایی بیش از 10 درجه در روز را تجربه می کند. لانه مرغ بسیار گرم است. سرمای شدید، صدای بلند، حملات شکارچیانی مانند شغال و روباه. و بازدید مکرر از محل پرورش جوجه ها یکی از مهم ترین فعالیت هاست. عوامل مهمی که باعث ایجاد استرس در جوجه ها می شود

برخی بیماری ها نیز باعث ایجاد استرس در جوجه ها می شوند. هر گونه استرس یا ترس باعث می شود که پرنده تخم گذاری را متوقف کند یا تخم هایی با شکل غیرعادی تولید کند.

6: عدم دریافت پروتئین کافی

جوجه های اهلی معمولا از ضایعات غذا، ضایعات سبزیجات و میوه ها تغذیه می کنند. در بیشتر موارد، این روش تغذیه فاقد پروتئین کافی است، بنابراین جوجه ها انرژی لازم برای تولید تخم را ندارند. برای تامین پروتئین مورد نیاز جوجه ها می توان از انواع غلات مانند گندم، سویا و ذرت استفاده کرد.

7: جیره غذایی ضعیف و فاقد مواد معدنی و ویتامین ها

یک مرغ تخمگذار به چه مقدار کلسیم نیاز دارد؟

جوجه ها برای اینکه سالم بمانند و به تخم گذاری ادامه دهند نیاز به تامین مداوم مواد مغذی و مواد معدنی دارند. کلسیم یکی از مهمترین مواد معدنی است که تخم مرغ به آن وابسته است. یک مرغ تخم‌گذار به ۴ گرم کلسیم در روز نیاز دارد تا تخمدان‌هایش انرژی لازم برای تولید پوسته تخم‌مرغ را داشته باشند.

می‌توانید از پودر صدف، قرص‌های کلسیم جوشانده در آب آشامیدنی آن‌ها، جلبک دریایی، پودر استخوان یا بلوک‌های آهک برای تامین نیازهای کلسیم جوجه‌ها استفاده کنید. کمبود کلسیم یا کمبود ویتامین در مرغ های تخمگذار نیز باعث لقاح ضعیف تخم ها می شود. در طول جوجه ریزی چنین تخم های بارور شده، جنین داخل تخم معمولا از بین می رود. بنابراین تغذیه مرغ های تخمگذار نیز برای جوجه کشی مهم است. زیرا اگر بهترین دستگاه جوجه کشی را از نظر کیفیت و قیمت انتخاب کنید، تخم های بارور را از گروه های پرورش ضعیف دریافت کنید، بازده قابل توجهی در جوجه کشی نخواهید داشت.

8: گرسنه و یا تشنه ماندن مرغ ها

گرسنگی و تشنگی می تواند به طور ناگهانی تخمک گذاری را کاهش دهد یا متوقف کند مرغ ها از مواد مغذی موجود در بدن خود برای جلوگیری از گرسنگی استفاده می کنند که مانع از تخم گذاری آنها می شود. جوجه ها باید همیشه غذای کافی و آب شیرین داشته باشند

آیا گندم برای مرغ های تخمگذار مفید است؟

گندم یکی از غلات مناسب برای تغذیه مرغ است و برای پرورش مرغ نیز بسیار مفید است. اما بهتر است را مصرف کنید.

 

9: عوض شدن محل نگه داری مرغ ها

تغییر محل نگهداری جوجه ها نیز می تواند باعث شوک و اختلال در سطح هورمون ها در بدن آنها شود. در چنین شرایطی می توان اندام های تناسلی پرنده مانند تخمدان و تخمدان را تحت تاثیر مستقیم این تغییر هورمون ها قرار داد و فعالیت آن ها را به طور موقت متوقف کرد.

10: تولک رفتن

گلدهی معمولاً همزمان با تغییر فصل است. در هنگام پوست اندازی، پرهای مرغ می ریزند و پرهای جدید جایگزین آن می شوند. در طول پوست اندازی، بدن آنها بهبود می یابد و پرنده تخم گذاری را متوقف می کند. جوجه ها معمولا در پاییز و زمستان از تخم بیرون می آیند. جوجه ها بسته به نژاد و شکل پرهایشان در 6-12 هفته از تخم بیرون می آیند.

پس از پوست اندازی، پرهای جدید جایگزین پرهای قدیمی می شوند و مرغ به حالت عادی خود باز می گردد و تخم می گذارد. بسیاری از کشاورزان این منطقه جوجه های خود را ضروری می دانند. زیرا در طی این انتقال، بدن پرنده فرصت استراحت و بازسازی خود را دارد.

در روش صنعتی تغذیه مناسب و قرار گرفتن در معرض خاص از جوجه کشی جوجه ها جلوگیری می کند. به همین دلیل طول عمر مرغ های تخمگذار صنعتی کوتاه و گوشت آنها نیز از ارزش کمی برخوردار است. از گوشت آنها فقط برای تهیه سوسیس یا کالباس استفاده می شود که علت آن خراب شدن بدن پرنده به دلیل تخم گذاری زیاد است.

پوست اندازی یک حالت فیزیولوژیکی طبیعی است که به مرغ اجازه می دهد تا پرهای قدیمی خود را جایگزین کند و تخمدان های خود را که اندام تولید تخم است، بازسازی و احیا کند. در طول پوست اندازی، مرغ بیشتر انرژی خود را صرف رشد پر می کند و مقدار کمی برای تولید تخم مصرف می کند. گرگ و میش طبیعی یک پدیده فصلی است که با تغییر طول روز مرتبط است. پرندگان می توانند در هر زمان پوست اندازی کنند (به خصوص پوست اندازی سریع در گله های کامل به دلیل کمبود غذا و آب یا مشکلات برنامه های نوردهی. گاهی اوقات این اتفاق با یک برنامه نورپردازی خاص می افتد.

در تولاک، لقاح اغلب برای روزهای طولانی ناقص می ماند. در این صورت ممکن است مرغ هرگز به بهره وری ایده آل خود برنگردد. برای حل این مشکل بهتر است جوجه را برای تولید مثل در زمستان دوم رها کنید که در زمستان چراغ ها به مدت 6 هفته خاموش می شود و جوجه به طور کامل زایمان می کند و سپس در شرایطی با روزهای طولانی قرار می گیرد. بولند تولید را از سر گرفت.

11: بیماری

اگر جوجه های شما کوچک هستند و غذای آنها خوب است و در طول روز نور طبیعی کافی دریافت می کنند، اما تخمگذاری آنها به طور ناگهانی متوقف می شود، احتمال بیماری آنها زیاد است. سرماخوردگی، مسمومیت غذایی ناشی از قارچ‌ها و کپک‌ها و سایر بیماری‌های شایع مانند آنفولانزای پرندگان، خستگی و بیماری‌های عفونی می‌توانند تخم‌گذاری را در جوجه‌ها کاهش دهند یا از آن جلوگیری کنند.

در برخی موارد، ویروس های عامل بیماری به طور مستقیم به تخم مرغ و تخم مرغ آسیب می رسانند و پس از بهبودی کامل، مرغ توانایی تخم گذاری را از دست می دهد. برای جلوگیری از مریض شدن جوجه ها سعی کنید به آنها غذای تازه و تمیز بدهید، جوجه های مریض یا مشکوک را ضدعفونی کنید و آنها را قرنطینه کنید تا از شیوع بیماری در بین گله جلوگیری شود.

همچنین اجازه ندهید پرندگان وحشی به لانه یا مرغداری شما نزدیک شوند، زیرا اغلب آنها ناقل بیماری هستند.

12: گیر کردن تخم در تخمدان مرغ

چسبیدن تخم مرغ یکی از مشکلات رایج در پرندگان تخم‌گذار است. این مشکل باعث می شود مرغ از تخم گذاری خودداری کند. البته مرغی که این اتفاق برایش افتاده است نمی تواند تخم بگذارد. ابتدا باید تخمک گیر کرده در تخمدان پرنده با روش های خاصی خارج شود.

به طور معمول، تخم مرغ های گیر کرده را می توان با استفاده از یک ماده ضد چسب جدا کرد و با روغن زیتون روی کلواکای ​​مرغ ماساژ داد. در صورت لزوم، برای انجام این کار باید به دامپزشک مراجعه کنید.

خرید دستگاه جوجه کشی خانگی و ارزان

 

 

13: کوچک بودن فضای آشیانه مرغ ها

جوجه ها در ابتدا به فضای زیادی نیاز ندارند. اما جوجه های بالغ را باید در فضای وسیعی برای تخم گذاری نگهداری کرد و فضای آن ها به اندازه کافی بزرگ باشد. همچنین هفته ای یک بار لانه مرغ های تخمگذار را تمیز کنید یا نی را در آنها تعویض کنید. مرغ ها لانه های تازه را دوست دارند که آنها را تشویق به تخم گذاری می کند.

تولید تخم مرغ یک رویداد هیجان انگیز است. تخمگذاری از هفته 18 تا 20 شروع می شود و در حدود 35 هفتگی به اوج خود می رسد، زمانی که میزان کاشت بیش از 90٪ است (9 تخم در هر 10 روز در مرغ یا 9 تخم در روز در 10 مرغ). دوره اوج تولید تخم مرغ حدود 10 هفته طول می کشد و پس از آن تولید تخم مرغ به تدریج کاهش می یابد.

یک مرغ مولد 10 برابر وزن بدن خود در سال تخم تولید می کند. جوجه های سفید تجاری حدود 265 تخم در سال می گذارند، اما نژادهای دیگر تخم های کمتری از آن تولید می کنند و در بسیاری از موارد، جوجه های بومی تا 265 تخم در سال می گذارند. از نظر تخم مرغ ظرفیت کمتر است

مرغ ها به دلایل مختلف تخم گذاری را متوقف می کنند. محرک های بیرونی و درونی بر سطح هورمون های بدن مرغ تاثیر می گذارد و باعث تغییر در شرایط کنترل کننده اندام های رحمی (تخمدان ها و لوله های فالوپ) می شود و این تغییرات باعث کاهش یا توقف تولید تخم می شود. روزهای طولانی گرفتگی بدن، تغذیه نامناسب و استرس عوامل اصلی موثر بر تولید تخم هستند. اما در بهترین حالت، تولید تخم مرغ به تدریج کاهش می یابد و در نهایت متوقف می شود.

شرکت جوجه سازطیور بزرگترین تولید کننده دستگاه های جوجه کشی صنعتی و خانگی در ایران می باشد.و بزرگترین عرضه کنننده تخم نطفه دار طیور و پرندگان زینتی می باشد.جهت خرید انواع تخم های نطفه دار و دستگاه های جوجه کشی خانگی و صنعتی با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

 

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *