دسته‌بندی نشده

دلیل کم اشتهایی مرغ و درمان بی اشتهایی جوجه

علت بی اشتهایی مرغ تخمگذار یا گوشتی

جوجه های بالغ معمولاً روزانه بین 100 تا 110 گرم غلات می خورند. هنگامی که میزان خوراک مصرفی مرغ ها در گله به میزان قابل توجهی کاهش می یابد، این مشکل باید در اسرع وقت شناسایی شود. زیرا بی اشتهایی و مصرف کم خوراک معمولاً نشانه مشکل مرغ یا جوجه است. علاوه بر این، جوجه ها به دلیل بی اشتهایی، وزن کم می کنند و رشد آنها متوقف می شود. مرغ های تخمگذار نیز به دلیل بی اشتهایی تخم گذاری را متوقف می کنند.

دلایل زیادی برای بی اشتهایی جوجه ها یا جوجه های مسن می تواند وجود داشته باشد.

دستگاه جوجه کشی خانگی و صنعتی

 

 

چه عواملی باعث کاهش اشتهای مرغ میشود؟

اگر مرغ ها یا جوجه های شما اشتهای کمی دارند، می تواند به یکی از دلایل زیر باشد:

بیماری

بیماری های عفونی و گوارشی زیادی وجود دارد که جوجه ها را درگیر می کند. کاهش و تشخیص بیماری های طیور موضوعی جداگانه است اما آشنایی با بیماری های طیور و علائم رایج آن ضروری است.

علاوه بر بیماری، انگل ها  می توانند با خوردن غذای آلوده دستگاه گوارش مرغ را نیز آلوده کنند. هنگامی که حشرات و انگل ها وارد دستگاه گوارش مرغ می شوند، مواد مغذی را در آنجا جذب می کنند. این انگل ها در هضم و جذب غذا توسط دستگاه گوارش مرغ اختلال ایجاد می کنند. علاوه بر این، جوجه های آلوده به این انگل دچار بی اشتهایی می شوند و وزن قابل توجهی از دست می دهند.

استرس

همه عواملی که باعث استرس و ناراحتی جوجه می شود باعث کاهش اشتهای این پرنده می شود. جوجه ها تحت شرایط مختلف در معرض استرس و فشار قرار می گیرند. از جمله این شرایط می توان به تغییر دما و رطوبت محیط، حمله حیوانات درنده مانند شغال و شغال، جابجایی، گرما و تغییرات ناگهانی جیره غذایی اشاره کرد. بی اشتهایی ناشی از استرس موقتی است، اما اگر علت استرس شناسایی و رفع نشود، طیور اشتها نخواهد داشت. در نتیجه تخمگذاری آنها ضعیف یا متوقف می شود.

استرس گرمایی

جوجه های بالغ باید در دمای نزدیک به 22 درجه نگهداری شوند. هنگامی که دمای محیط بیش از حد بالا باشد (بالاتر از 27 درجه سانتیگراد) برای نگهداری جوجه ها، جوجه ها دچار استرس گرمایی می شوند. پر و بال، نمایشگر و پیچ خوردگی نشانه های مهم استرس گرمایی هستند.

زمانی که جوجه ها یا جوجه ها استرس گرمایی را تجربه می کنند آنها نمی خواهند غذا بخورند. زیرا هضم و جذب غذای شما باعث آزاد شدن انرژی و افزایش دمای بدن مرغ می شود. در نتیجه جوجه هایی که تحت استرس گرما قرار دارند غذا خوردن را متوقف می کنند.

بالا بودن انرژی جیره

اگر مقدار انرژی موجود در خوراک مرغ زیاد باشد، جوجه انرژی بیشتری می گیرد و از خوراک کمتری استفاده می کند. روغن های اضافی، مانند دانه ذرت و روغن نباتی، منبع انرژی در خوراک مرغ هستند. بنابراین میزان این غذاها باید با نیاز روزانه جوجه ها مطابقت داشته باشد.

کاهش طول نوردهی

اگر زمان تماس جوجه ها در طول روز کاهش یابد نیاز آنها به خوردن کمتر از قبل می شود. در پاییز و زمستان به دلیل کمبود نور اشتهای جوجه ها کمتر از فصل بهار است.

 

تخم نطفه دار مرغ زینتی

 

مشکلات مدیریتی

به دلیل مدیریت نادرست فعالیت ها می توان اشتهای جوجه ها را کاهش داد. از جمله این مشکلات می توان به ازدحام بیش از حد جوجه ها در خانه بزرگ و کمبود جا، اطلاعات غلط، کمبود آب و خوراک، کمبود هوا و … اشاره کرد.

همه جوجه ها باید دسترسی آسان و ساده به دانخوری و آبخوری داشته باشند. اگر تعداد دانخوری ها و آبخوری ها متناسب با تعداد جوجه ها نباشد، قطعا به برخی از جوجه ها غذای کمتری می رسد. اگر جوجه ها غذای کمتری بخورند این رفتار تبدیل به عادت می شود و پس از مدت ها اشتهای خود را از دست می دهند.

راه های افزایش اشتهای مرغ

راه های مختلفی برای افزایش اشتهای مرغ وجود دارد که بسته به شرایط می توانید یک یا چند روش را انجام دهید:

داروهای گیاهی اشتها اور و محرک رشد

داروهایی وجود دارند که حاوی اسانس ها و عصاره های گیاهی هستند که باعث افزایش اشتها و افزایش سرعت رشد جوجه ها می شود. همچنین اکثر این داروهای گیاهی به جوجه ها کمک می کنند تا با استرس مقابله کنند و قدرت سیستم ایمنی بدن را افزایش دهند. این نوع مکمل های گیاهی را می توانید در فروشگاه های معتبری که محصولات حیوانی و طیور حمل می کنند، پیدا کنید.

استفاده از هویچ رنده شده و برگ کلم

 

هویج رنده شده برای مرغ ها اشتها آور است پس برای افزایش اشتهای پرنده می توانید هویج رنده شده به او بدهید جوجه ها باید در اولین وعده غذایی از هویج رنده شده استفاده کنند

همچنین یکی دیگر از سبزیجاتی که به افزایش اشتهای جوجه ها کمک می کند، برگ کلم است. می توانید از این سبزی هم استفاده کنید.

 

استفاده از ب کمپلکس

ویتامین های گروه B نیز در اشتهای طیور تأثیر زیادی دارد. می توانید این مکمل را به صورت آب ویتامین به مرغ خود بدهید. پودر مولتی ویتامین را آماده کرده و در کاسه آب پرنده حل کنید. یا برای تزریق واکسن B کمپلکس به گوشت سینه مرغ به دامپزشک مراجعه کنید.

استفاده از ماست و پودر سیر

مقداری پودر سیر را با ماست مخلوط کنید و هر روز مقداری از این غذا را به مرغ بدهید. ترکیب ماست و سیر برای دستگاه گوارش مرغ مفید است و عملکرد آن را بهبود می بخشد.

سایر روش ها

چند بار در روز بین فیدرها بروید و وضعیت آنها را بررسی کنید. حرکت شما بین دانخوری ها باعث تشویق جوجه ها به خوردن می شود.

یکی دیگر از راه های تحریک اشتهای جوجه ها استفاده از پلت است. این گونه ها اغلب به شکل غنی شده تهیه می شوند و استفاده از آنها برای خوراک طیور مفید است. زیرا پرنده مقدار مواد مغذی مورد نیاز بدنش را به طور متعادل دریافت می کند.

یکی دیگر از راه های تحریک و افزایش اشتهای جوجه ها استفاده از چراغ های تعویضی است. در این روش چراغ های سالن در زمان های خاصی خاموش و روشن می شوند.

 

 

شرکت جوجه سازطیور بزرگترین تولید کننده دستگاه های جوجه کشی صنعتی و خانگی در ایران می باشد.و بزرگترین عرضه کنننده تخم نطفه دار طیور و پرندگان زینتی می باشد.جهت خرید انواع تخم های نطفه دار و دستگاه های جوجه کشی خانگی و صنعتی با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *