آموزش پرورش و جوجه کشی مرغ

‌دلیل فلج شدن جوجه یک روزه

فلج شدن جوجه‌ها در بدو تولد دلایل  گوناگونی دارد که به طور کلی دلایل فلج شدن یا پا باز بودن جوجه‌ها عبارتند از:

  • عوامل ژنتیکی و وجود ژن‌های معیوب
  • نگهداری جوجه‌ها در بستر‌های شیب‌دار و نامناسب
  • عدم کنترل و تنظیم دقیق رطوبت و دما دستگاه جوجه کشی
  • سوء تغذیه و کمبود برخی ویتامین‌ها
  •  بروز بیماری‌هایی همچون نیوکاسل، برفک و مارک

عوامل ژنتیک و وجود ژن‌های معیوب

ممکن است فکر کنید که ازدواج فامیلی باعث ایجاد بیماری فقط در نوزادان انسان می‌شود،   در مورد حیوانات دیگر مانند جوجه‌ها و  نیز صدق می‌کند.
ژنتیک یکی از دلایلی است که باعث فلج شدن جوجه ها در بدو تولد می شود.

در برخی موارد رابطه خانوادگی بین مرغ و خروس تخم‌گذار باعث فلج شدن جوجه‌ها می‌شود، مثلاً خروس و مرغ تخم‌گذار خواهر و برادر هستند. این دو پرنده از یک پدر و مادر متولد شدند. بنابراین این امکان وجود دارد که هر دو پرنده دارای ژن معیوب باشند. ترکیب این ژن ها در نهایت منجر به ایجاد جوجه هایی با بیماری های مختلف مانند فلج می شود.

علاوه بر این یکی دیگر از عوارض جفت گیری پرندگان هم خانواده تولد جوجه هایی با منقار ضربدری و کج است. در چنین شرایطی تنها راه درمان جوجه ها پیشگیری و اصلاح گله است. برای این منظور از پرندگان خارجی پرورش یافته در گله دیگر برای جفت گیری با جوجه های خود استفاده کنید.

نگهداری جوجه‌ها در بستر‌های شیب‌دار و نامناسب

جوجه‌ها پس از بیرون آمدن از تخم باید به بسترهای مناسب انتقال یابند. در این میان بعضی از پرورش دهندگان، که از تجربه کافی برخوردارنیستند، کارتون، پوشال و یا زمین را جهت نگهداری و رشد جوجه‌ها بر می‌گزینند.

کارتون از سطح صاف و سفتی برخوردار است همچنین سطح آن نسبت به دیگر بستر‌ها، کمی حالت لغزندگی داردو اگر سطح آن دارای شیب باشد، این مشکل بدتر  خواهد شد.
از طرف دیگر، جوجه‌ها در اولین روزهای زندگی استخوان‌هایی ضعیف با حالت غضروفی دارند و جوجه‌ها برای ایستادن روی سطوح صاف و لغزنده مجبور به باز نگهداشتن پاهای خود هستند زیرا پنجه‌های جوجه بر سطوح اینگونه بستر‌ها، قفل نمی‌شود و نمی‌تواند به راحتی بر روی بستر بماند.

چنانچه این روند ادامه پیدا کند، استخوان‌های پا و پنجه‌های جوجه به صورت بازرشدمی کند و در نتیجه شاهد فلج ماندن و یا پا باز ماندن جوجه‌ها خواهیم بود چون جوجه‌ها برای ایستادن و حفظ تعادل، هر روز این حرکت را انجام می‌دهندو استخوان‌ها به همان شکل، سفت می‌شود.

 

خرید تخم نطفه دار با کیفیت

 

پر کردن بستر با تراشه چوب و خاک اره یکی از روش‌هایی است که امروزه  توسط پرورش دهندگان جهت جلوگیری از این مشکل استفاده می‌شود به این منظور توصیه می‌کنیم از تراشه‌های درشت چوب استفاده نمایید.

ایجاد یک بستر نرم سبب راحتی در ایستادن و حرکت جوجه‌ها خواهد شد از همین رو جوجه‌ها برای صاف نگه داشتن بدن خود هیچ گونه تلاشی انجام نمی دهند. استفاده از یک بستر صاف و بدون شیب  توصیه می شود. این گونه دیگر با خمیدگی پاهای جوجه و یا فلجی آن‌ها روبرو نخواهید شد.
برای راحتی بیشتر جوجه‌ها و اطمینان خاطر از صاف بودن بستر نگهداری آن‌ها، راه‌های متفاوتی از جمله مقیاس چشمی‌موجود بوده ولی می‌توان گفت که بهترین روش برای انجام این امر استفاده از یک تراز با هدف سنجش زاویه کف بستر می‌باشد.

قفس مرغ یکی دیگر از روش‌هایی می‌باشد که در حل این مشکل اهمیت بسزایی داشته و در حالت کلی می‌توان گفت که این قفس به گونه ای طراحی شده است که علاوه بر حفظ تعادل جوجه‌ها، بهترین روش برای جلوگیری از فلج شدن جوجه مرغ‌ها می‌باشد.

عدم کنترل و تنظیم دقیق رطوبت و دما دستگاه جوجه کشی

یکی دیگر از دلایل فلج شدن جوجه‌ها فراهم نکردن شرایط محیطی مناسب در دستگاه جوجه کشی می‌باشد. در صورتی که دما و رطوبت دستگاه به طور دقیق تنظیم نشود ممکن است در طولانی مدت سبب فلجی جوجه‌ها شود و توصیه می‌شود قبل از شروع فرایند جوجه کشی، نسبت به کالیبره بودن سنسور دستگاه خود اقدام کنید و از صحت سنجش رطوبت و دما توسط سنسور اطمینان حاصلنمایید.

برای اندازه گیری دما و رطوبت دستگاه جوجه کشی می‌توانید از رطوبت سنج‌ها و دماسنج‌های با کیفیت موجود در بازار استفاده کنید.

سوء تغذیه و کمبود برخی ویتامین‌ها

تغذیه ناسالم و کمبود برخی ویتامین ها مانند ویتامین A اولین و مهم ترین عواملی است که در دراز مدت باعث فلج شدن جوجه ها می شود. تغذیه مناسب و کافی مهمترین عامل رشد مناسب جوجه ها می باشد که باعث افزایش مقاومت بدنی آنها در برابر بیماری های مختلف می شود.

کمبود برخی ویتامین ها در خوراک دام می تواند باعث فلج شدن جوجه ها از همان روزهای اول زندگی شود. پروتئین ها، ویتامین ها و مواد معدنی از جمله عوامل موثری هستند که می توانند باعث فلج شدن جوجه ها شوند. جدا از این، بر عملکرد سایر سیستم های بدن موجودات زنده نیز تأثیر می گذارد.

همانطور که گفته شد ویتامین A در تغذیه پرندگان بسیار مهم است زیرا کمبود این عنصر باعث عدم تعادل در بدن مرغ می شود. علاوه بر این، اگر ویتامین E به مقدار کافی در جیره غذایی پرنده موجود نباشد، به نظر می‌رسد که جوجه‌ها فلج شده و همچنین ورم مغز و خونریزی دارند.

حتما مولتی ویتامین های لازم را با آب آشامیدنی مرغ ترکیب کنید تا از بروز این مشکل جلوگیری کنید و از عواقب سلامتی ناشی از تغذیه نادرست جلوگیری کنید. همچنین برای تهیه جیره غذایی مرغ با مراکز شناخته شده دارای مجوز از اداره دامپزشکی تماس بگیرید. .

تنها راه درمان فلج  در جوجه ها در چنین شرایطی استفاده از رژیم غذایی مناسب و انواع پروتئین ها، ویتامین ها و مواد معدنی است. در چنین شرایطی خونسردی خود را حفظ کنید و از جیره غذایی متناسب با نیاز بدنی آنها برای درمان جوجه های تازه متولد شده استفاده کنید.

بروز بیماری‌هایی همچون نیوکاسل، برفک و مارک

ابتلا به بیماری های مختلف مانند نیوکاسل، برفک و مارک آخرین موردی است که باعث فلج شدن جوجه ها در روزهای اول زندگی می شود. علاوه بر بیماری های ذکر شده، بسیاری از بیماری های دیگر باعث ایجاد مشکلاتی مانند فلج مرغ می شود.

در این مورد توجه داشته باشید که برخی از جوجه ها پس از تولد به دلیل بیماری فلج می شوند و برخی دیگر به مرور زمان دچار فلج پا، گردن و سر می شوند.
یکی از مواردی که می توانید برای جلوگیری از سرایت بیماری به سایر جوجه ها استفاده کنید، جداسازی آنها با استفاده از قفس مرغ است. می توانید جوجه های سالم را از مرغ های بیمار جدا کنید تا بیماری از مرغی به مرغ دیگر سرایت نکند. انتقال بیماری در این شرایط می تواند کسب و کار شما را به خطر بیندازد و منجر به از دست دادن تمام جوجه های شما شود.

توجه به پاکیزگی محیط پرورش مرغ یکی از مهم ترین روش هایی است که همواره برای مبارزه با بیماری های احتمالی توصیه می شود. از این نظر می توان گفت که بهتر است بستر مرغ را دو تا سه بار در هفته تمیز کنید.

علاوه بر این موارد، توجه داشته باشید که جعبه های آب و خوراک جوجه ها هر روز با مواد شیمیایی مناسب ضدعفونی می شود و از غذا خوردن سایر حیوانات با جوجه ها جلوگیری می کند. اگر این موارد در نظر گرفته شود، در دسترس بودن آفت کش ها در بستر مرغ به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

پزشک با استفاده از واکسیناسیون های لازم در زمان مناسب راه دیگری است که می تواند بخشی از درمان آبله مرغان در این موارد باشد. توجه داشته باشید که واکسیناسیون پرندگان باید قبل از رسیدن بیماری به آنها انجام شود زیرا این واکسن در جوجه های بیمار چندان موثر نیست. برای جلوگیری از شیوع بیماری در دام، مرغ های بیمار و سالم را تشخیص دهید.

جداسازی پرندگان با استفاده از مرغداری یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از شیوع بیماری است. در چنین مواردی، انتقال بیماری می تواند کسب و کار شما را متوقف کند و آن را در معرض آسیب های جبران ناپذیر قرار دهد.

چگونه مرغ فلج را درمان کنیم

مهمترین و اولین روش درمان جداسازی آنها از سایر جوجه های سالم است. زیرا احتمال لگدمال شدن مرغ فلج توسط جوجه های دیگر وجود دارد.
پس از جابجایی مرغ فلج به محل مناسب، باید ساق یا پنجه مرغ را آتل کنید تا پس از مدت زمان مشخصی به طور کامل بهبود یابد و به حالت اولیه برگردد. پرورش دهندگان معمولاً به مدت یک هفته پاهای جوجه های فلج را می دوزند.

 

 

 

شرکت جوجه  سازبزرگترین تولید کننده دستگاه های جوجه کشی صنعتی و خانگی در ایران می باشد.و بزرگترین عرضه کنننده تخم نطفه دار طیور و پرندگان زینتی می باشد.جهت خرید انواع تخم های نطفه دار و دستگاه های جوجه کشی خانگی و صنعتی با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *