مقالات آموزش پرورش انواع طیور و پرنده زینتی

دلیل تخم نگذاشتن مرغ عشق چیست؟

دلیل تخم نگذاشتن مرغ عشق چیست؟

دلیل عدم تخم گذاری مرغ عشق ماده:

 مطمئن شوید که مرغ عشق ماده ی شما آماده ی تخم گذاری هست یا خیر

مرغ عشق در حال تخم گذاری رنگ بینی اش  با مرغ عشقی که آماده ی تخم گذاری نیست فرق می کند.

اگه مرغ عشق شما تغییر رنگ را دارد اما تخم گذاری نمی کند باید به دنبال دلیل آن باشید.

اگر مرغ نر نتواند مرغ عشق ماده را به خوبی تغذیه کند و به دلایل مختلف قادر به بالا آوردن و استفراغ غذا نباشد در این موقع مرغ عشق ماده خود را در تولید و پرورش جوجه ها تنها می بیند و از تولید مثل صرف نظر می کند.

ممکن است مرغ ماده جفتی را که در کنارش است به عنوان یارش قبول نکرده و تمایلی برای جفت شدن و جفت گیری با آن را نداشته باشد.

امکان دارد شرایط محیطی باب میل مرغ عشق نباشد یا لانه را نپسندیده است ( رنگ لانه هم تاثیر دارد ) و یا محیط امن نباشد.

شرایط آب و دانه را فراهم آورید و قفس را در جایی کاملا آرام قرار دهید و به لانه سرک نکشید حتی المقدور 2 روز یکبار جهت کنترل آب و غذا پیششان بروید.

سبزیجات بخصوص جعفری و جوانه ی گندم هفته ای دو بار را در برنامه غذایی مرغ عشق قرار دهید.

و اگر این کارها را انجام دادید و نتیجه ای حاصل نشد بهترین کار عوض کردن مرغ عشق نر تان است.

جهت خرید تخم پرندگان زینتی کلیک کنید.

نرسیدن مرغ عشق به سن بلوغ

اگر مرغ عشق شما به بلوغ جنسی کامل نرسیده است، انتظار نداشته باشید که تخم بگذارد. زیرا پرندگان عاشق توانایی لازم برای جفت گیری و پرورش جوجه های کمتر از یک سال را ندارند. مدت بلوغ جنسی برای نر و ماده یک سال است. بنابراین، قبل از جفت شدن مطمئن شوید که هر دو پرنده بالغ هستند.

نکته: لازم به ذکر است که جغد عشق بیشترین پتانسیل تخم گذاری را در یک سال و نیم دارد.

جوجه کشی بیش از حد از مرغ عشق

جوجه کشی بیش از حد و تخم گذاری مکرر می تواند بدن ماده را ضعیف کند و پرنده قدرت کافی برای تخم گذاری مجدد را نداشته باشد. زیرا او مقدار زیادی کلسیم و پروتئین در بدن خود برای تولید تخمک از دست می دهد. بنابراین در هر دوره تخمگذاری باید حداقل دو ماه استراحت برای پرندگان در نظر گرفته شود.

توجه داشته باشید: اگر جوجه های مرغ عشق به دو بار در سال محدود شود، پرنده بیشتر عمر می کند و تخم های با کیفیت بهتری می گذارد.

تغذیه ناکافی

برای اینکه یک پرنده عشق بتواند تخم بگذارد، به یک رژیم غذایی متعادل با ویتامین ها، مواد معدنی، عناصر کمیاب، پروتئین و چربی های سالم نیاز دارد. از این طریق می تواند نیازهای غذایی خود را تامین کند. اگر پرنده شما غذای کافی نداشته باشد، تخم نمی گذارد.

 

کمبود کلسیم و پروتئین

کلسیم و پروتئین دو مورد نیاز اصلی مرغ عشق برای تخم گذاری هستند. کمبود هر یک از این مواد مغذی می تواند باعث تاخیر در تخم گذاری یا تخم گذاری پرنده شود. برای تامین پروتئین لازم به پرنده می توان از گلوله های مخصوص، میلورم یا تخم مرغ آب پز استفاده کرد.

کلم، کلم بروکلی، گل کلم و غیره حاوی مقادیر زیادی کلسیم هستند و برای استفاده در رژیم غذایی مرغ عشق توصیه می شود. برای تامین کلسیم مرغ عشق می توانید از پودر پوسته تخم مرغ، صدف پودر شده یا کف دریا استفاده کنید.

برای اینکه جفت گیری بین دو پرنده به درستی انجام شود، لازم است که هر دو پرنده کاملا آماده باشند. اگر پرنده نر یا ماده آمادگی و تمایل به جفت گیری نداشته باشد، تخم گذاری به تاخیر می افتد.

عدم آمادگی مرغ عشق نر یا ماده

و پرنده برای جفت گیری لازم است از تغذیه ی مقوی با طبع گرم برای آنها استفاده کرده و یا آنها را با مکمل هایی از جمله قطره ی AD3E تقویت کنید.


جهت خرید تخم پرندگان زینتی کلیک کنید.

استرس

استرس یکی از عوامل اصلی شکست تخم مرغ عشق است. اگر پرنده خانگی شما شرایط محیطی را برای پرورش تخم و جوجه بی خطر نداند، دچار استرس می شود و تخم گذاری نمی کند.

برخی از علل استرس در مرغ عشق عبارتند از: صدای بلند، محیط های شلوغ، دما و رطوبت نامناسب، وجود شکارچیان، مراجعه مکرر به قفس پرندگان و ….

 

بیماری

مرغ عشق مانند سایر طوطی ها این توانایی را دارد که علائم بیماری خود را پنهان کند. اگر پرنده شما از بیماری رنج می برد، ممکن است تمایلی به تخم گذاری نداشته باشد. بنابراین لازم است تمام رفتارهای پرنده خانگی خود را در حالت عادی در نظر گرفته و بدانید تا در صورت بروز رفتارهای غیرعادی در اسرع وقت اقدام کنید.

دوره پرریزی

بیشتر پرندگان از جمله مرغ عشق در تابستان پوست اندازی می کنند. بنابراین فصل تابستان برای تخم گذاری برای جفت گیری پرندگان مناسب نیست. بنابراین بهتر است یک جفت مرغ عشق را در دوره جوجه کشی از یکدیگر جدا نگه دارید زیرا نمی توانند به درستی جفت شوند و تخم گذاری کنند.

 

 

شرکت جوجه سازبزرگترین تولید کننده دستگاه های جوجه کشی صنعتی و خانگی در ایران می باشد.و بزرگترین عرضه کنننده تخم نطفه دار طیور و پرندگان زینتی می باشد.جهت خرید انواع تخم های نطفه دار و دستگاه های جوجه کشی خانگی و صنعتی با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *