آموزش پرورش و جوجه کشی شتر مرغ

بیماری های شتر مرغ و روش های پیشگیری

نیوکاسل

مواردی از بیماری نیوکاسل در گله های شترمرغ تنها در اسرائیل و آفریقای جنوبی گزارش شده است. برای جلوگیری از شیوع بیماری توصیه می شود از 1 سی سی واکسن روغنی نیوکاسل استفاده شود. این واکسیناسیون باید بعد از 6 هفته تکرار شود و هر شش ماه یکبار تزریق یادآوری انجام شود. واکسن زنده لاسوتا برای استفاده به عنوان اسپری چشم همراه با واکسن کشته توصیه می شود.

تخم نطفه دار شترمرغ

 

 

آبله طیور

شیوع آبله در شترمرغ در اسرائیل و آمریکا گزارش شده است. این بیماری جوجه شترمرغ را از یک هفته تا چهار ماهگی درگیر می کند و میزان مرگ و میر آن تا 15 درصد می باشد. این بیماری با استفاده از واکسن های تجاری قابل کنترل است.

آنفولانزای طیور

موارد متعددی از آنفولانزا در مناطقی از آفریقای جنوبی گزارش شده است که درمانی برای این بیماری وجود دارد و واکسن ها در پیشگیری از این بیماری موثر نیستند. شترمرغ های آلوده ویروس را به تخم های خود منتقل می کنند که گلخانه و محصولات سالم داخل آن را آلوده می کند. علاوه بر این، این ویروس می تواند جنین را از بین ببرد. در واقع شترمرغ نیز مانند سایر مرغ ها می تواند به ویروس های کرونا، تبخال، ویروس ها و آدنوویروس ها مبتلا شود.

عفونتهای باکتریایی

 

علت اصلی آلودگی های باکتریایی بهداشت ضعیف در اتاق گرمخانه ، ستر و هچر و جایگاه نگهداری جوجه ها است و معمولا درمان بعدی کمتر موفقیت آمیز میباشد در نتیجه رعایت  بهداشت نقش کلیدی در پرورش شتر مرغ دارد.

دستگاه جوجه کشی شتر مرغ

 

عفونت های بند ناف و کیسه زرده

این یک مشکل رایج در گله های شترمرغ است و همیشه با مدیریت ضعیف همراه است. پس از بیرون آمدن جوجه شترمرغ، بند ناف باید با ژل آنتی بیوتیک یا اسپری درمان شود. بتادین در ایالات متحده استفاده می شود. ضدعفونی صحیح لانه، دستگاه جوجه کشی و تخم شترمرغ نقش ویژه ای در پیشگیری از عفونت دارد.

کف محل نگهداری جوجه ها در روزهای اول پس از جوجه ریزی باید گرم باشد. سرما از طریق پوست شکم به روده و کیسه زرده می رسد که باعث کند شدن فعالیت فلور روده و متابولیسم کیسه زرده می شود. باید به نظافت و گرمای سالن مرغداری توجه ویژه ای شود.

پنومونی

این می تواند در دوره جوجه کشی تخم ها اتفاق بیفتد، زیرا عفونت ذات الریه بند ناف باعث مرگ جنین و یا کاهش راندمان جوجه ریزی در جوجه ها می شود. اقدامات احتیاطی باید از طریق رعایت بهداشت دقیق و احتمالاً درمان با آنتی بیوتیک های گسترده و خفیف انجام شود.

آنژینهای کلی باسیلی

برای جوجه هایی که در گلخانه پرورش می یابند، کولی باسیلیت یکی از شایع ترین بیماری ها در هفته های اول زندگی است. این یک گام اساسی در ایجاد ایمنی غیرفعال در برابر باکتری های کلیفرم و ایجاد یک گله ایمن است. استفاده منظم از فضله مرغ در رژیم غذایی شترمرغ ها در فصل تخم گذاری تخم می گذارند. فقط به این ترتیب آنتی بادی های مادری در خون شترمرغ تشکیل می شود که از طریق زرده به جوجه ها منتقل می شود. استفاده از واکسن ها در پیشگیری از بروز این بیماری موثر نیست.

 

شرکت جوجه سازطیور بزرگترین تولید کننده دستگاه های جوجه کشی صنعتی و خانگی در ایران می باشد.و بزرگترین عرضه کنننده تخم نطفه دار طیور و پرندگان زینتی می باشد.جهت خرید انواع تخم های نطفه دار و دستگاه های جوجه کشی خانگی و صنعتی با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *