مقالات آموزش پرورش انواع طیور و پرنده زینتی

بیماری تنفسی طوطی کاکل سفید

بیماری تنفسی طوطی کاکل سفید

التهاب نای و تنگی نای ظاهراً بیشتر در مک کاو و طوطی کاکل سفید اتفاق میافتد، شیوع بیشتر در این گونه ها احتمالاً به خاطر تنگ شدن نای به سمت محل دو شاخه شدن است.
نای و تنگی نای در بیشتر موارد ناشی از اختلال در عملکرد لوله های بزرگ و سخت داخل نای است. لوله گذاری داخل تراشه در هنگام بیهوشی مهم است، اما مهمتر این است که مثانه روی لوله تراشه باد نشود و از لوله های غیر مثانه ای استفاده نشود که به دیواره مخاطی نای فشار وارد کند.

ادر اکثر موارد سابقهٔ کارگذاری لوله داخل نایی وجود دارد.سرفه، انسداد راه هوایی فوقانی و تغییرات صدا شایع ترین علائم بالینی هستند. از نظر رادیوگرافی، تنگی نای را می توان به صورت باریک شدن حفره داخلی مشاهده کرد. تراکئوسکوپی برای تایید تنگی نای و تشخیص ادم نای توصیه می شود.

 

تخم نطفه دار پرندگان زینتی

درمان

در صورت تنگی نفس پرنده باید کانولاسیون کیسه هوا انجام شود. اگر تورم و التهاب نای در مراحل اولیه روند بیماری تشخیص داده شود، تجویز داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و آنتی بیوتیک ها نتایج رضایت بخشی را به همراه خواهد داشت، اما اگر از آن جلوگیری نشود، منجر به تنگی نای می شود.

تنگی نای معمولاً با برداشتن ناحیه ایجاد کننده تنگی با جراحی درمان می شود. قرار دادن بالون در نای برای گشاد شدن تنگی امکان پذیر نیست زیرا حلقه تراشه در پرندگان کامل است.

اگر تنگی زود تشخیص داده شود و با جراحی برداشته شود، به طور کلی مفید است. انسدادهای خارج از دیواره های راه هوایی هر گونه تجمعی که به مجاری هوایی فشار وارد کند می تواند علائم انسداد راه هوایی فوقانی را ایجاد کند. شایع ترین علت این بیماری گواتر است، اما نئوپلازی خارج از دیواره مجرا نیز می تواند علائم مشابهی ایجاد کند.

 

دستگاه جوجه کشی ارزان

مشکلات و بیماریهای دستگاه تنفسی تحتانی

ذات الریه تنفسی و تورم و التهاب کیسه های هوا این وضعیت در جوجه ها و پرندگانی که با دست تغذیه می شوند که غذا به طور تصادفی خورده می شود و اغلب کشنده است، شایع تر است.

 

با این وجود، طوطی هایی که به علت های مختلف غذا بالا می آورند نیز ممکن است به این حالت مبتلا شوند. گاهی این عارضه در موارد تجویز مایعات به داخل چینه دان ایجادشده است.

علائم بالینی

مشهودترین علامت بالینی تنگی نفس حاد می باشد..

تشخیص

با رادیوگرافی می توان وجود توده های رادیو آپک را در ریه و کیسه های هوایی تأیید نمود. در موارد خفیف، افزایش ضخامت دیوارهٔ غشایی کیسه های هوایی در رادیوگرافی به صورت خطوط رادیو آپک (سفید) دیده می شود.

درمان

اکثر موارد باید بستری شوند تا درمانهای بیمارستانی از جمله داروهای ضد میکروبی وسیع الطیف، بُخور و مراقبت های حمایتی انجام شود.

پیش آگهی

معمولاً احتیاط آمیز است.

سندرم ازدیاد حساسیت

بیشتر در مک کاو دیده می شود. این عارضه با یک واکنش التهابی شدید در داخل ریه ها (تورم و التهاب ریه ها) نسبت به یک ماده محرک هوازاد همراه است. عوامل محرک عبارتند از گرد و غبار پرهای سایر پرندگان، ذرات معلق مواد ضد عفونی کننده و خوشبو کننده، دود سیگار و گرد و خاک.

 

شرکت جوجه سازبزرگترین تولید کننده دستگاه های جوجه کشی صنعتی و خانگی در ایران می باشد.و بزرگترین عرضه کنننده تخم نطفه دار طیور و پرندگان زینتی می باشد.جهت خرید انواع تخم های نطفه دار و دستگاه های جوجه کشی خانگی و صنعتی با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *