آموزش پرورش و جوجه کشی غاز

آیا پرورش غاز توجیه اقتصادی دارد؟

آیا پرورش غاز توجیه اقتصادی دارد؟

سود پرورش غاز

 

غاز یکی از سنگین ترین طیور با ارزش غذایی بالا برای گوشت است. علاوه بر این، غازها در برابر انواع بیماری های طیور مقاومت بالایی دارند، هزینه خوراک پایینی دارند و با آب و هوای مناطق مختلف سازگاری دارند. برای این منظور برای راه اندازی یک کسب و کار سودآور و آسان، افراد زیادی به سمت پرورش غاز می روند. البته پرورش غاز در کشور ما به روش سنتی و تا حدودی به روش نیمه صنعتی رواج بیشتری دارد.

 

تخم نطفه دار غاز برای سود آوری

 

پایین بودن هزینه تغذیه غاز

دارد. بنابراین، هر چه هزینه تغذیه کمتر باشد، سود بیشتری نصیب کشاورز می شود. برای تغذیه این پرندگان، شلغم، یونجه می توانید از غذاهایی مانند هویج یا ذرت فلکس استفاده کنید.

البته جوجه غاز در سحر تا سه هفته تغذیه می شود. بعد از 3 هفتگی می توانید به تدریج مصرف کنسانتره آنها را 25 درصد کاهش دهید و به جای آن از غذا استفاده کنید. به همین دلیل باید مراتع برای پرورش غازها فراهم شود. به این ترتیب، پرورش دهنده می تواند با چرای غازها در مرتع، هزینه های تولید را به طور چشمگیری کاهش دهد. قابل درک است که با این روش، غازها می توانند تا 20٪ از وزن خود را در مقایسه با سیستم های پرورش داخلی به دلیل کمبود خوراک از دست بدهند. با این حال، کشت سنتی توجیه اقتصادی خود را حفظ می کند.

 

سرعت رشد بالا و وزن گیری سریع

غازهای پرورشی به ویژه نژاد غاز اوکراینی بازدهی سریع و حاشیه سود بالایی دارند. وزن غاز به دلیل سرعت رشد بالای جوجه ها در سن 3-2 ماهگی از 4 کیلوگرم فراتر می رود. وزن زیاد غاز یکی از مزیت های پرورش این پرندگان است و به پرورش دهنده اجازه می دهد تا عملکرد بیشتری داشته باشد.

 

تلفات پایین و مقاوم در برابر بیماری

در مقایسه با جوجه ها و سایر جوجه ها، غازها کمتر در معرض بیماری ها هستند و سیستم ایمنی آنها قوی تر است. در واقع در 3 هفته اول جوجه غاز حساسیت بیشتری دارد و نیاز به مراقبت بیشتری دارد. به ویژه دمای محیط نگهداری آنها در 3 روز اول باید بین 34 تا 35 درجه باشد سپس می توانید به تدریج دمای معمولی محیط را کاهش دهید. در هفته دوم به 23 درجه سانتیگراد می رسد. استفاده از لامپ مادر مادون قرمز بهترین راه برای گرم کردن جوجه ها و محافظت از آنها در برابر میکروب ها و باکتری ها است.

غازهای بالغ پیکر پرندگان مقاومی هستند و میزان مرگ و میر آنها در مقایسه با سایر پرندگان بسیار کم است. علاوه بر این، نیازی به اتاق های پیچیده و سرمایه گذاری های کلان برای نگهداری آنها نیست.

عدم نیاز به وقت زیاد

یک پرورش دهنده نباید زمان زیادی را صرف مراقبت از غازها کند. فقط دو ساعت در روز برای رسیدگی به مسائل آب و خاک کافی است. البته توجه به این نکته ضروری است که باید 6-5 ساعت در روز را به ریخته گری و جوجه کشی اختصاص دهید. در هر صورت می توان به صورت پاره وقت اقدام به پرورش غاز کرد.

 

قیمت بالای گوشت و تخم نطفه دار غاز

غازها در 2 سالگی به بلوغ می رسند، اما میزان تولد آنها در 3 سالگی بیشتر است. از آنجایی که غازها معمولاً در طول سال تخم های کمتری می گذارند، تخم های بارور این پرندگان بسیار ارزشمند است. یک غاز ماده می تواند هر سال به طور متوسط ​​50 تخم بگذارد.

در صورت تغذیه مناسب و تطابق با نسبت نر و ماده، می توانید عملکرد بالایی از تخم غاز داشته باشید. برای جوجه کشی از این پرندگان باید یک هچر غاز تهیه کنید. دوره جوجه کشی غاز به طور متوسط ​​یک ماه طول می کشد. آدامس با سایر جوجه ها کمی متفاوت است. بنابراین، ضروری است که پرورش دهندگان از تجهیزات با کیفیت و تخم های تازه بارور شده استفاده کنند. یک پرورش دهنده می تواند هر سال جوجه های یکروزه زیادی را با پیروی از سیاست تخم مرغ تولید کند.

شما می توانید از طرق مختلف در مرغداری کسب درآمد کنید. یکی از سودآورترین روش ها جوجه کشی و فروش جوجه یکروزه است. حتی برای فروش جوجه غاز یک روزه می توانید آنها را به کشورهای عربی از جمله عراق صادر کنید.

یکی دیگر از راه های کسب درآمد از پرورش غاز، فروش تخم های بارور شده است. همانطور که گفته شد، تخمک های اسپرم این پرنده قیمت بالایی دارد و شما می توانید با فروش تعداد زیادی تخمک اسپرم غاز سود زیادی به دست آورید.

یکی دیگر از راه های مهم برای کسب درآمد از گوسفند، فروش گوشت است. گوشت غاز به دلیل خواص غنی آن تقاضای زیادی دارد. کشورهای عربی و همسایه یکی از مهمترین بازارهای هدف فروش و صادرات گوشت غاز هستند.

 

پرورش غاز با دستگاه جوجه کشی

 

بازدهی سریع بدون نیاز به سرمایه زیاد

منطقه شمال کشور یکی از مناطق مهم پرورش غاز است و در این منطقه بیشتر مردم از این طریق درآمد خود را به دست می آورند. در پرورش غازها به روش سنتی یا در خانه، می توانید انتظار بازگشت سرمایه را در عرض 5 ماه داشته باشید.

اما اگر می خواهید به پرورش بز بپردازید، طبیعتاً به سرمایه بیشتری نیاز دارید و معمولاً دوره بازپرداخت 3 سال طول می کشد.

 

 

شرکت جوجه سازطیور بزرگترین تولید کننده دستگاه های جوجه کشی صنعتی و خانگی در ایران می باشد.و بزرگترین عرضه کنننده تخم نطفه دار طیور و پرندگان زینتی می باشد.جهت خرید انواع تخم های نطفه دار و دستگاه های جوجه کشی خانگی و صنعتی با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *