مقالات کاربردی جوجه ساز

آیا میتوانیم ازتخم نطفه دار ترک خورده (شکسته) جوجه کشی کنیم؟

تخم نطفه دار شکسته و جوجه کشی

در برخی موارد ممکن است پوسته تخم نطفه دار بشکند و یا خطوط موی نامرئی روی سطح تخمک ظاهر شود و پس از قرار گرفتن در دستگاه جوجه کشی، پس از چند روز پوسیده شده و در نهایت جنین می میرد.  در بدترین حالت، می تواند به سایر جنین های در حال رشد آسیب برساند.

بهتر است از یک لانه نرم استفاده کنید و به موقع آنها را از لانه خارج کنید تا از ترک خوردن تخم مرغ ها جلوگیری شود.

اما در صورت ترک خوردن تخمک بارور شده چه اقداماتی می توان انجام داد و چه راهکارهایی می تواند به رهاسازی چنین تخمی کمک کند؟

 

تخم نطفه دار باکیفیت مرغ زینتی

 

نحوه تشخیص ترک خوردگی پوسته تخم

یکی از مشکلات مهم در جوجه کشی، ترک خوردن پوسته تخم مرغ  است که در برخی موارد به وضوح با چشم قابل مشاهده است، اما گاهی اوقات این ترک به راحتی قابل تشخیص نیست، زیرا پوسته تخم مرغ دارای ترک های مویی است که وجود ندارد. با چشم قابل مشاهده است و مشکلات ریزش معمولاً یک تا سه درصد تخم‌های تولید شده را پوشش می‌دهند و باعث ایجاد مشکلاتی در عملکرد جوجه ریزی می‌شوند.

برای تشخیص وجود ترک در سطح پوسته ابتدا باید آنها را شناسایی کرد که روش های مختلفی برای تشخیص ترک در پوسته تخم مرغ دنبال می شود.

الف- استفاده از دستگاه کندلر

ترک های پوسته تخمک را می توان با استفاده از دستگاه کندلر یا نطفه سنج تشخیص داد. البته اگر دستگاه کندلر را پیدا نکردید می توانید یک نطفه سنج دستی بسازید.

به عنوان مثال، یک لامپ در جعبه قرار دهید و یک سوراخ ایجاد کنید و از نور ساطع شده از جعبه برای تشخیص ترک استفاده کنید.

ب- استفاده از فلش گوشی

راه دیگر برای بررسی ترک های مویی استفاده از فلاش گوشی در نور کم است. این به شما این امکان را می دهد که با نگه داشتن تخم مرغ در نزدیکی این نور، شکاف ها را به راحتی ببینید.

پ- استفاده از چراغ قوه

نمونه دیگری از تشخیص ترک استفاده از چراغ قوه همانطور که در مورد قبلی ذکر شد است. اگر یک تخم مرغ را تا نور چراغ قوه در یک محیط تاریک نگه دارید، انواع ترک ها از جمله خطوط مو و سطوح را خواهید دید. البته اگر توجه کافی داشته باشید، دید عمیق و شکسته.

آیا می‌توان از تخم ترک خورده جوجه کشی کرد؟

ممکن است صرف نظر کردن از تخمی که ترک دارد برای شما دشوار باشد، به خصوص اگر تخم مرغ متعلق به یک پرنده زینتی یا گران قیمت و کمیاب باشد. اما اگر تخم بارور شده ترک خورده ارزش زیادی ندارد، توصیه می شود آن را دور انداخته و از تخم های سالم  برای جوجه کشی استفاده کنید.

اما اگر تخمی که قرار است جوجه ریزی کنید ارزش بالایی دارد و دارای ترک جزئی است (در صورت پاره نشدن غشای پوسته) و مطمئن هستید که باکتری به سطح داخلی نفوذ نمی کند، با اقدام فوری می توانید تخم مرغ ترک خورده را بردارید و نتیجه مطلوبی بگیرید.

دستگاه جوجه کشی ارزان لازم داری کلیک کن
نکته : به یاد داشته باشید تخم هایی قابل ترمیم خواهند بود که لایه زیرین پوسته ی تخم یا همان غشای پوسته آسیب ندیده باشد.

چگونه تخم ترک خورده نطفه دار را به جوجه تبدیل کنیم؟

برای ترمیم پوسته های شکسته راه های مختلفی وجود دارد که انجام هیچ کدام سخت نیست و به راحتی می توانید با چند دقیقه تعمیر آنها را به جوجه تبدیل کنید که در ادامه به تفصیل توضیح خواهیم داد.

الف- استفاده از چسب قطره ای

یکی از راه حل ها استفاده از چسب است. در این روش چسب را از بالا به صورت عمودی روی تخم مرغ نریزید، در این صورت احتمال نفوذ چسب در تخم و عفونت جنین وجود دارد. پس در این حالت ملایم باشید و تخم مرغ را در دست بگیرید و کمترین مقدار ممکن را از ته به سطح ترک بریزید و روی ترک را بپوشانید تا جوجه کشی شما عادی شود.

ب- استفاده از نوار چسب جراحی

اگر میکروب به داخل تخم راه پیدا نکرده باشد، نوار چسب جراحی بهترین گزینه برای ترمیم پوسته تخم نطفه دار ترک خورده خواهد بود زیرا خاصیت تثبیت کنندگی خوبی داشته و جریان عادی اکسیژن، دی اکسید کربن و رطوبت را به خوبی از پوسته عبور می‌دهد. عرض نوار مناسب برای پوشاندن ترک یک سانتی متر می‌باشد.

چگونه از شکستن تخم جلوگیری کنیم؟

اگر صاحب گله هستید، باید اقداماتی مانند جمع آوری سریع تخم و استفاده از لانه های نرم و کم لانه برای جلوگیری از جوجه ریزی تخم های بارور را در دستور کار خود قرار دهید.

تخم مرغ در طول حرکت مرغ برای مدت طولانی در لانه باقی می ماند.. بنابراین به یاد داشته باشید که ارتفاع لانه باید کمتر از سطح زمین باشد و اگر گله ندارید و می خواهید تخم بارور کنید، خرید از یک فرد قابل اعتماد و با تجربه توصیه می شود.

ترمیم پوسته های ترک خورده راندمان جوجه ریزی را چند درصد افزایش می دهد؟

اگر از چسب جراحی برای ساخت تخم های ترک خورده استفاده کنید، شاهد کاهش 30 درصدی مرگ و میر جوجه ها خواهید بود که راندمان جوجه کشی را تا حد زیادی افزایش می دهد. این داده ها کاملاً در دسترس است و بر اساس تحقیقات علمی تأیید شده است.

تخم نطفه دار باکیفیت مرغ زینتی

 

شرکت جوجه ساز بزرگترین تولید کننده دستگاه های جوجه کشی صنعتی و خانگی در ایران می باشد.و بزرگترین عرضه کنننده تخم نطفه دار طیور و پرندگان زینتی می باشد.جهت خرید انواع تخم های نطفه دار و دستگاه های جوجه کشی خانگی و صنعتی با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *