مقالات آموزش پرورش انواع طیور و پرنده زینتی

آموزش غذا دادن و پرورش جوجه طوطی

آموزش غذا دادن و پرورش جوجه طوطی

نگهداری از طوطی کاکادو

کاکادو به دلیل هوش فوق العاده و طبیعت فعال و شاد خود به یکی از پرطرفدارترین پرندگان زینتی تبدیل شده است. بارزترین نشانه کاکادو،  تاج سر آن است که گاهی اوقات آن را بالا می‌آورد . این کاکل در زمان هیجان و شادی پرنده باز می شود و زمانی که پرنده احساس ترس کند و یا قصد حمله به چیزی یا کسی را داشته باشد، آن را باز می کند.

کاکادو ها از جمله طوطی های باهوش و بسیار بازیگوش قابل پرورش در خانه هستند. این پرنده قدرت تکلم کمتری نسبت به کاسکو دارد، اما از سایر طوطی سانان و پرنده های زینتی باهوش تر است.

کاکادو ها علاقه زیادی به بازیگوشی و جویدن و امتحان کردن وسایل مختلف دارند، بنابراین در محل نگهداری آنها هیچ وسیله خطرناک، سمی و برنده ای نباید وجود داشته باشد.

 

 

 

آموزش ساخت قاشق مخصوص غذا دادن به جوجه طوطی

اگر قاشق مخصوص غذا دادن به جوجه طوطی در دسترسنیست یک قاشق چای خوری ساده را برداشته و دوطرف آنرا بوسیله دو انبردست گرفته و گودی داخل قاشق را زیاد کنید تا غذا بهتر هدایت شود و مستقیما به داخل دهان یعنی روی زبان پرنده بریزد.

انتخاب سرلاک برای طوطی

غذایی که جهت پرورش جوجه انتخاب می کنید بسیار اهمیتدارد و بهتر است قبل از خرید جوجه کوچک سرلاکی ابتدا از وجود یک سرلاک معتبر تاریخ دار که مناسب با جوجه شما باشد اطمینان پیدا کنی درقدیم  افراد آگاهی زیادی نداشتند و ابتدا جوجه طوطی تهیه می کردند و سپس هرآنچه در دسترسشان بود را به خورد جوجه می دادند چیزهایی مانند: سرلاک انسانی – خمیر آردنخودچی – آب سیب – موز له شده یا… اما سالهاست که با گسترش اطلاعات بین علاقه مندان دیگر کمتر کسی اشتباهات گذشته را تکرار می کند.

 

سرلاک را با چه آبی و چه دمایی درست کنیم؟ 

سرلاک ها را می بایست با آب تصفیه شده  که قبلا جوشانده شده و هنوز داغ است تهیه کنیم فقط حتما در خاطر داشته باشید اگر  صبر نکنید تا سرلاک کاملا خنک شود سرلاک حتی ولرم می تواند دستگاه گوارش و معده جوجه را سوراخ و از بدن جوجه بیرون بریزد پس باید با آب گرم بهداشتی تهدیه اما باید کاملا صبر کنید تا سرد گردد.

شرایط لازم برای نگهداری کاکادو در خانه

آنها به فضاهای بزرگی برای تولید مثل نیاز دارند و بر خلاف پرندگان کوچک نمی توان آنها را در قفس های کوچک نگهداری کرد. بسیاری از پرورش دهندگان طوطی های خود را در داخل خانه نگهداری می کنند و به آنها اجازه می دهند آزادانه پرسه بزنند.

اما این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که تنها در صورتی می توانید کاکادو را در خانه رها کنید که کاملا رام شده باشد و به شما و محیط جدید عادت کرده باشد، زیرا در غیر این صورت با رفتار پرخاشگرانه او مواجه می شوید و فرصت شکستن اشیا و شیشه پنجره را دارند.

ضمناً برای نگهداری از این پرنده، علاقه شما به نگهداری از این پرنده و تحمل بی ادبی و جیغ زدن آن مهم ترین شرط نگهداری آنهاست. بعد از خرید کاکادو، بعضی ها انتظار دارند که پرنده بیاید و برقصد، اما اینطور نیست و تا زمانی که کاملاً به شما و محیط جدید عادت نکرده است، باید هر از گاهی حتی در فردا صبور باشید، شروع به جیغ و داد و فریاد کنید. و با فراهم آوردن شرایط مناسب محیط جدید را کاملا برای او راحت کنید.

 

تغذیه طوطی کاکادو

برای داشتن پرنده ای سالم و قوی رعایت تغذیه خوب پرنده بسیار مهم است، رژیم غذایی مانند هر پرنده دیگری باید سرشار از تمام ویتامین ها، پروتئین ها و مواد معدنی باشد، یعنی باید به پرنده خود غذا دهید. . با انواع سبزیجات، میوه ها، دانه ها، آجیل، دانه ها و به خصوص غذای کاکادو را تغذیه کنید. غذای مخصوص کاکادوها با نام ها و برندهای مختلفی به فروش می رسد، در هنگام تغذیه پرندگان با این مکمل باید مراقب باشید که از تمام میوه ها و سبزیجات به همراه آن استفاده کنید زیرا تنها استفاده از مکمل باعث ایجاد مشکل می شود.

حبوبات مانند لوبیا، نخود، عدس، لوبیا چیتی پخته، تخم مرغ پخته، سیب زمینی پخته، هویج پخته

انواع سبزیجات: کلم، کاهو، خیار، کلم بروکلی، اسفناج، کرفس و… برای پرندگان مفید است.

دانه ها: تخم کتان، تخم ارزن، تخمه آفتابگردان، تخمه کدو تنبل، بادام، گردو، بادام زمینی، بادام زمینی پوسته دار برای پرندگان مفید است، به خصوص اگر دانه ها را با پوست به پرنده بدهند. او باید عمل کند، این سرگرم کننده است و شخصیت او را تقویت می کند.

غذاهای ممنوعه برای طوطی کاکادو

_غذاها و تنقلات شور یا خیلی چرب مانند کلوچه، چیپس، پفک، لواش، شکلات و … برای کاکادوها سمی است و آنها علاقه ای به خوردن چنین غذایی ندارند.

_اگر بچه یا مهمان دارید مراقب اتاق یا محل نگهداری کاکادو باشید و خیلی مراقب باشید که دور از دسترس آنها باشد.

 

_ می توانید به آنها غذای انسانی بدهید، اما همیشه یادتان باشد که هر غذایی که مناسب است بخورند به جز نمک، غذاهای شور و چرب، پنیر، عطر و … موجب اختلال در دستگاه گوارش این پرنده می شود.آمصرف میوه های خشک که عاری از مواد نگهدارنده اضافی مانند گوگرد هستند، بسیار مورد پسند کاکادو می باشد. در کنار تمامی این مواد غذایی که معرفی کردیم، خرما، کشمش و انجیر هم مورد علاقه منقار کاکلی ها است، فقط حتماباید به طور کامل شسته و به مدت 12 ساعت خیس بمانند.

 

جهت خرید تخم نطفه دار کاکادو کلیک کنید.

 

علاوه بر این، برای ایجاد تنوع غذایی در رژیم غذایی آن، بهتر است کاکادو دو یا سه بار در هفته با انواع میوه ها مانند پرتقال، سیب، هلو، شلیل، توت فرنگی، گلابی، موز و … تغذیه شود. مواظب باشید روزی سه بار باید غذا بخورید و رژیم او تکرار نشود، بنابراین در هر وعده غذایی به او مخلوطی از انواع دانه ها و سبزیجات بدهید، خیلی شور یا خیلی شیرین مثل کیک و کلوچه، شیرینی. ، چیپس و ترک برای کاکادوها مضر است و باعث بیماری آنها خواهد شد، بنابراین قفس را از دسترس کودکان به خصوص مهمانان دور نگه دارید.

 

 

غذاهای ممنوعه برای طوطی کاکادو

آنها تمایلی به خوردن غذاهای شور و یا دارای چربی زیاد ندارند و برای آنها مانند سم خواهد بود. بنابراین چیپس و پفک، شکلات و لواشک و انواع بیسکویت و تنقلات و… برای آنها مضر خواهد بود.

 

 

خوردنِ میوه های خشک بدون مواد نگهدارنده اضافه (به عنوان مثال، گوگرد و یا مواد افزودنی) حسابی موردِ علاقه طوطی های کاکادو است.
شرکت جوجه سازبزرگترین تولید کننده دستگاه های جوجه کشی صنعتی و خانگی در ایران می باشد.و بزرگترین عرضه کنننده تخم نطفه دار طیور و پرندگان زینتی می باشد.جهت خرید انواع تخم های نطفه دار و دستگاه های جوجه کشی خانگی و صنعتی با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *