دسته‌بندی نشده, مقالات کاربردی جوجه ساز

انواع آشیانه طیور

انواع آشیانه طیور: آشیانه های مرغداری ممکن است در ابعاد کوچک و به منظور استفاده موقت ساخته شوند. مرغداری های صنعتی اغلب دارای چندین آشیانه بزرگ و یا چند طبقه میباشد. در مرغداری ها، بسته به نوع و هدف پرورش از آشیانه های مختلف استفاده می شود. آشیانه های مرغداری باید بر اساس اصول فنی ساخته شده باشند و به طور کلی آشیانه های مرغداری به دو سیستم باز و بسته تقسیم میشوند. 1_آشیانه کوچک= آشیانه های کوچک برای نگهداری تعداد کمی پرنده و اغلب در روستاها و مراتع مورد استفاده قرار میگیرند. این آشیانه ها به دو صورت ثابت و متحرک بوده که آشیانه متحرک اغلب به جهت استفاده از مراتع و برنامه غرق مورد استفاده قرار میگیرند. ویژگی های آشیانه های کوچک مرغداری :

  • دارای ساختمان های ارزان قیمت می باشند.
  • برای مرغداری صنعتی مقرون به صرفه نیستند.
  • می توان آن را پیاده کرد و از جایی به جایی دیگر منتقل نمود.
  • باید امکان ضدعفونی، تامین حرارت، تهویه و نور مورد نیاز مرغ ها وجود داشته باشد.

2_آشیانه های ردیفی= آشیانه های ردیفی در مزارع مرغداری تجاری بکار می رود. آشیانه ها ردیفی کاملا شبیه به هم هستند و در کنار هم واقع شده اند. بعضی از مرغداری ها از ۱-۳ آشیانه و برخی دیگر شامل بیش از ۲۰ آشیانه میباشند. ممکن است آشیانه ها یک مرغداری در یک ردیف و یا در چند ردیف قرار گرفته باشند که در مرغداری های بزرگ سیلوی خوراک در کنار آشیانه قرار میگیرد. 3_ آشیانه های چند طبقه= برخی آشیانه های مرغداری در ۲ طبقه یا بیشتر ساخته میشوند. ویژگی های آشیانه های مرغداری چند طبقه :

  • احتیاج به زمین و ساختمان کمتری دارند.
  • با استفاده از تجهیزات خودکار از نظر کار صرفه جویی زیادی میشود.
  • احتیاج به مصالح و نقشه ساختمانی مفصل تری دارند.

3_ آشیانه های پنجره دار= در دیواره های جانبی آشیانه تعدادی پنجره نصب می گردد و از نور طبیعی خورشید برای روشنایی آشیانه در ساعات روز استفاده می شود و برای جلوگیری از ورود باران به داخل آشیانه و ایجاد سایه، سقف آشیانه را لبه دار بنا میکنند. در آشیانه های پنجره دار تهویه باید به صورت مکانیکی و به وسیله هواکش ها انجام شود.

4_ آشیانه های با دیوار جانبی باز= با نفوذ جریان طبیعی هوا به داخل آشیانه تهویه میشوند. آشیانه های باز بخصوص برای مناطق گرمسیری و شرجی مناسب می باشند. در مناطق شرجی به علت رطوبت زیاد هوا نمیتوان از خنک کننده های تبخیری استفاده نمود. آشیانه های باز توسط کوران هوا خنک می شوند و باید در مسیر جریان باد قرار داشته باشند. در آشیانه های باز در حدود دو سوم ارتفاع دیوار دیوارهای جانبی باز است. برای جلوگیری از خروج مرغ ها و ورود سایر حیوانات در قسمت های باز آشیانه توری نصب میشود و قسمت باز آشیانه در مواقع سرما با یک پرده برزنتی و یا پلاستیکی پوشیده میشود. در ایران این نوع آشیانه ها بندرت بنا گردیده اند.

سیستم باز : آشیانه هایی هستند که تهویه آنها متکی به جریان طبیعی هوا است. در سیستم باز با جریان یافتن طبیعی هوا، تهویه لازم در آشیانه انجام می گیرد و جهت تهویه کامل، از هواکش های مختلف استفاده میشود. سیستم بسته : در سیستم بسته بدون هیچگونه پنجره ای، کلیه شرایط طبیعی درون آشیانه حفظ میشود. اساس کلی آشیانه های بسته و باز مشابه هم است :

١. سیستم تهویه کاملا مکانیکی بوده و جریان طبیعی هوا نقشی ندارد.
۲. هوای تازه از طریق دریچه وارد آشیانه شده و از طریق هواکش ها خارج میگردد.
٣. برای تامین روشنایی از لامپ های برق استفاده می شود.
۴. در فصل سرما اصولا از تجهیزات گرم کننده مکانیزه استفاده میشود.

نکته : در سیستم بسته می توان عرض آشیانه را قدری بزرگتر گرفت (۱۲ / ۵ -۱۶ / ۵ متر).

انواع آشیانه طیور

تخم نطفه دار انواع طیور مختلف و همچنین انواع دستگاه جوجه کشی در ابعاد و ظرفیت های مختلف در شرکت جوجه ساز موجود میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *